Genuin kommunikasjon danker ut strategi

3. februar 2013 CecilieTS 2013, Analogt, Blogg, Digitalt, Effektiv kommunikasjon, Gjestekommentar, Kommunikasjon, Ledelse, Personlig kommunikasjon, Presentasjonsteknikk, SoBusi, Social Business, Social Business, SoMe, Sosial digital, Sosiale medier, Synlighet, Teknologi Stikkord: , , , , , , , , , , , , , , , 2 Comments
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Mange bedrifter gyver løs i 2013: Nå skal de innta de sosiale, digitale kanalene. Nå blir det Social Business! Og så sitter de der på møterommet sitt da, og undres hvilken ekspert de skal ringe for å våge å gå i gang. Frykten for feiltrinn er stor. Alt for stor, i mine øyne.

Som jeg nylig sa til en allerede godt synlig kunde, på vei  ut i den digitale sfære:
Selvsagt kommer det til å gå galt.

Og jeg rådet dem til å hive se utpå, la flest mulig av de ansatte (som ønsker det) være en del av den sosiale, digitale kommunikasjonen. En natt postes det noe fra firmafesten som ikke burde blitt postet. En dag skrives det en impulsiv og småirritert oppdatering på bedriftens vegg, ment for en av de ansattes private profil – hvor den heller ikke burde være.

Jada, det kommer til  å gå galt.
Alternativet er verre. Bedriften blir mindre synlig, lukket, lite sosial. De ansatte begrenses, opplever at de ikke får tillit hos ledelsen.
En bedrift kan være transparent på flere måter:
Synliggjøre liten handlefrihet for de ansatte og stor skepsis, ved å unnlate å være sosiale digitalt. Eller vise hvem de er, slik vi ser dem når vi møter dem på deres arena – på et kontor, i en butikk, i en resepsjon.

Vi kompliserer og analyserer for mye når bedriften skal bli sosial på nett. Gå ”back to basic”, forenkle, er mitt råd:
Bak enhver skjerm og bak alle logoer vet vi at det er mennesker som snakker med mennesker.
Når vi husker på det, blir kommunikasjon i sosiale medier enklere.

 

Bygger ikke business på spontanitet alene
Noen faktorer, de fire T`ene, mener jeg fungerer like godt i digital kommunikasjon, som når vi møtes i ansikt til ansikt:

Tekst, timing, tilstedeværelse og tid.
Dette innlegget handler mest om timing, relatert til det å være genuin. To motsatser for mange. Dem som lykkes over tid er dem som er genuine. Som har en levende strategi 100% tro mot bedriftens kultur og personlighet.

For, lager vi en strategi som er i strid med hvem man møter når vi kontakter bedriften IRL (in real life; per telefon eller personlig møte), faller vi gjennom. Skuffer. Leverer en utgave som ikke stemmer med hva vi har lovet.
Derfor vil genuin overgå strategi, om de to ikke er samkjørte. Heldigvis.

Genuin kan lett forveksles med spontan. Spesielt i sosiale medier, hvor alt skjer så fort, er så umiddelbart. Ja visst skal vi være spontane.
Men vi bygger ikke business på spontanitet alene.

 

Timing avgjørende
Timing er noe av det viktigste for de fleste personer og bedrifter i sosiale medier. Unntaket er ”breaking news”, svært profilerte merkevarer og kjente personer. De går fri fra timingen, og vil alltid tiltrekke seg følgernes oppmerksomhet. Nesten alltid. Fordi de kommer høyt opp på for eksempel Facebooks nyhetsvegg, og fordi de har en unik status.
Men for de fleste av oss? Timing is everything.

Selvsagt skal vi ha innhold. Men det er da en forutsetning.
Det er den første av de fire T´ene: Tekst. Å tro at godt innhold alene tiltrekker seg oppmerksomheten i den digitale jungelen synes jeg er en småarrogant holdning. ”Kom og se på meg” fungerer dårlig. Bryan Kramer skriver godt om sosial kommunikasjon anno 2013, når han skriver at  Content is King, but Context Rules the Experience 

-Hvem skal vi/jeg nå? Hvor er de, i hvilke kanaler? Og når er de der?
Det Bryan Kramer kaller kontekst, er det jeg har kalt ”timing”:
Tilpasse innholdet til hvem du vil nå, hvor de er og når de er tilstede. Grunnleggende markedsføringskompetanse, uansett kanal.

"Context knife" fra purematter.comAuto-oppdatere?
Husk å sjekke hva som rører seg i det digitale, sosiale rommet før du legger ut noe. Hva har skjedd mens du og bedriften din tok fri, var logget av? Tenk bare 22. juli, eller Algerie, januar 2013. Derfor er jeg skeptisk til auto-oppdateringer: Det er som å storme inn i rommet og ta ordet, uten å ha sett an konteksten: Stemning, modus, hvem er der? –Før vi buser ut med hva vi har på hjertet.

Sørg i det minste for at noen har kapasitet til å følge med 24/7, og fortløpende fjerne automatiske oppdateringer ved behov.

 

Vi vil bli hørt
Noen har kritisert meg for timing. De er skuffet, trodde jeg var så genuin, og så viser det seg at jeg timer enkelte oppdateringer. Pass på at dine viktigste budskap når frem til dem de er ment for. Jeg vil snakke når dem jeg vil nå er tilstede, når jeg tror noen finner nytte eller glede i det jeg har å si. Jeg vil også bli hørt. Og så krydrer vi med spontane utsagn i tillegg. Så. Det kommer til å gå galt.
Vi får noen digitale skrubbsår, noen hastemøter, litt krisestemning etter feil oppdatering på feil sted, til feil tid, med feil innhold.
Så reiser vi oss, tar en restart, og tvitrer løs på ny.

Når vi frykter feiltrinn: Husk at de andre kommer også til å snuble, gjøre feil. Vi ser en helt ny kultur, og vi ser hverandre tydeligere enn før. Dem som gjemmer seg bak skjermene, velger bort bedriftens digitale stemme, vil bli taperne.
Mitt lille virke og jeg er genuine sammen. Det danker ut enhver strategi. Men jeg bygger altså ikke business på spontanitet alene.

(Dette innlegget blir også publisert på http://rethinkconf.com/blog som gjestekommentar.)

 

 

Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

2 Comments

  1. Applaus, rett og slett!

  2. Kjempe bra!! Man må bare tørre, er ikke enkelt for noen å bli kjent med en ny kultur! Bra :-)

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Åpne foredrag

Det er ingen kommende hendelser på dette tidspunktet.

Arkiv

Comodo SSL