Å lede seg selv: Vær mild, målrettet og modig
Tretten år, nå i august. Tretten år siden jeg startet egen virksomhet. Tretten år siden jeg sa fra meg lederansvar, trygg lønn og ”livsvarig ansettelsesforhold”. Når jeg tenker på hva jeg får oppleve i løpet av et foredrags-år, tror jeg det nesten ikke selv: At det er jeg som får møte så mange fine mennesker, at det er jeg som står der, på scenen. At jeg virkelig lever av å formidle, foredra, forenkle. At jeg stadig blir booket og har ordrer langt inn i 2018.
1. august 2004 startet jeg mitt virke, etter leveregelen “Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør.” Nå er jeg foredragsholder, forfatter, rådgiver, kursholder og kronikør. Kommunikasjon og tidsbruk er mine to hovedfelter. Det har vært tretten spennende, lærerike og uforglemmelige år. Jeg håper at noen av erfaringene mine kan være relevante for andre næringsdrivende – men også for ledere, studenter og andre som ønsker å realisere sine mål.
Her er noe av det jeg har lært, jeg håper det kan være til nytte for flere:
Vær bevisst skillet mellom jobb og privat
Svært mange av oss opplever at skillet mellom privat og jobb viskes ut. Det forventes at vi er tilgjengelige og “på” hele tiden. Når en driver for seg selv er det ekstra viktig å være bevisst på dette, fordi fleksibiliteten er som en strikk: Den strekkes, og det er fort gjort å jobbe for mye, for lenge, for ofte. Å koble ut har vært en av de vanskeligste og viktigste tingene for å lykkes med å levere kvalitet.
Fleksibiliteten og friheten er fantastisk. Men det blir fort til «friheten”. De siste årene har jeg kurset mange næringsdrivende, samt vært mentor for etablerere og ledere. Det de aller fleste opplever er at de er mer bundet enn noen gang, fordi de må prestere, må levere, må tjene penger.
Derfor:
Ta bevisste verdivalg
Verdien av bevisste verdivalg fra første stund er avgjørende for å lykkes. Sett deg tydelige, verdibaserte mål. Dersom dere er flere som starter bedrift sammen, eller flere ledere som gjennomgår en endringsprosess sammen er det avgjørende at dere samstemmer målene. Selv var jeg (heldigvis) ikke særlig ambisiøs med tanke på synlighet og omsetning de første årene: Jeg var 32 år, planla husbygging og var i ferd med å stifte familie.
Jeg var klar på mine første mål da jeg etablerte meg:
Levere god kvalitet hver gang, ha muligheten til å jobbe deltid på dagtid og resten når det passet meg, tjene nok penger til å kunne leve av jobben min. Frihet og fleksibilitet, mulighet til å påvirke hverdagen enda mer enn før. Gjøre det jeg hadde tro på, jobbe med å hjelpe andre til å nå sine mål. Med et godt etablert nettverk og ledererfaring bak meg var det oppnåelig, og starten gikk over all forventning.
Jeg ble mamma`n som kunne jobbe fra 09.00-14.30, hente i barnehagen klokken 15.00, ta fri hver fredag. Selvsagt jobbet jeg kvelder og helger. Mange kvelder og helger. Men da valgte jeg å jobbe når barna våre sov, og vi jobbet sammen om dette, mannen min og jeg.
Våg å velge bort
Etterhvert vokste barna, jeg fikk mange faste kunder og for hvert oppdrag fikk jeg litt mer lyst til å nå nye mål: Bli mer synlig, enda mer tydelig, oppnå flere mål. I 2013 og 2014 holdt jeg derfor nær 200 foredrag og kurs per år i mer enn 25 norske byer.
Målet var å bygge merkevaren min sterk nok til at jeg deretter kunne tillate meg å redusere antall foredrag, bruker mer tid på å skrive og utvikle foredrag – og dermed ha flere dager på kontoret.
Det har krevd mot å våge og velge bort.
Ha klare, velbegrunnede mål
For å endre takt og senke tempoet i hverdagen måtte jeg følge samme metodikk som da jeg tidligere ønsket meg flest mulig foredragsdager: konkrete mål for hver uke, hver måned, hvert kvartal og hvert år. Målene handler om antall foredragsdager, antall kontordager, antall flyturer. Og selvsagt handler målene også om hva jeg vil omsette for, i hver periode.
De to aller viktigste målene? De er også tallfestede:
Best mulig resultat og tilfredshet på kundenes evalueringer av nytteverdi, innhold og fremføringsevne. Og færrest mulig netter borte fra familien.
Målene gjør det lettere å styre hverdagen. De sørger for at jeg ikke blir fristet til å ta på meg oppdrag som går ut over kvaliteten på hva jeg leverer, eller den hellige familie-tiden. Logistikk og rutetider er i høy grad med på å styre når og hvor jeg kan stille for å holde kurs og foredrag: Så ofte som mulig skal jeg med flyet eller toget som gjør at jeg når hjem før barna legger seg.
Jeg har de siste tre årene klart å ta min lille bedrift gjennom det taktskiftet jeg ønsket: Flere kortere foredrag på 1-3 timer, og dermed litt færre heldagskurs, færre netter borte og kortere arbeidsdager. Slik kunne jeg også realisere drømmen om å skrive boken ”Tid til alt”, og bruke tid til å bygge større synlighet.
Det finnes så mange gode ting i det som for meg er drømmejobben.
Men, jeg deler gjerne noe av det jeg synes er utfordrende:
Andres opplevelse av jobben min
Foredragsfri betyr fri. Slik oppfatter mange min arbeidshverdag. Virkeligheten? Mange timer utenfor synlighet og sagmugg – med mail, produksjon, oppfølging og telefonmøter. Dersom min kjære får en hastesak i sin jobb, eller ikke har tid til en privat telefon, møter han forståelse. Han er jo fast ansatt, og har dermed forpliktelser. Noe av det jeg synes har vært vanskeligst å takle i alle mine år som næringsdrivende, er nettopp denne manglende forståelsen. Mange sier rett ut at jeg kan jo ta meg litt fri, ta tid til kaffe, svare på Facebook. For jeg styrer jo dagen selv.
Selvsagt har jeg frihet. Men som alle andre som har en jobb, må (og vil) jeg passe jobben min. Da er det godt å vite at der er noen som nesten alltid forstår, og som respekterer min tid på lik linje med andres tid:
Kundene forstår, fordi genuin danker ut strategi
Mens noen tror jeg kan surre gjennom dagen når jeg har foredragsfri, er det også mange som forstår. Kunden er min beste venn når det kommer til tidsstyring på jobben. Mot alle odds: Ingen forstår bedre enn oppdragsgiverne mine at jeg kan være utilgjengelig, at jeg av og til har lang svartid, og hvor mye usynlig jobbing som gjøres.
Fordi kunden har valgt leverandør basert på verdier. Driver du en liten bedrift blir verdiene ekstra synlige: Folk kjøper meg, ikke bare faget jeg representerer. De første årene forvekslet jeg profesjonell med korrekt, og var derfor alltid på tåhev for kunden. Nå har jeg lært meg at også her gjelder det ekte: Genuin danker fortsatt ut strategi. En korrekt fasade selger ikke, det er det bare det ekte, som gjør.
Da er det lov å si at jeg har sykt barn, eller at jeg ikke tar telefonen en ettermiddag. Fordi jeg er med barna, eller fordi jeg rett og slett bare har behov for å ta fri.
Fjellstø er fortsatt en forutsetning.
Endre gjerne, ta imot gode råd, juster etter hva markedet vil ha.
Men gjør det innenfor hvem du er, hvilke verdier bedriften din tuftes på. Lenge var jeg redd for kritikken jeg fikk, fordi enkelte syntes at jeg var for takknemlig, for ydmyk, for begeistret over hvert eneste oppdrag og hver eneste tilbakemelding.
Selvsagt er jeg takknemlig for råd og innspill, og jeg er helt avhengig av det for å utvikle meg. Men mange sterke stemmer har (ofte godt ment) gitt meg innspill som gjør at jeg dessverre gradvis har moderert meg: vist meg mindre på sosiale arenaer, vært mindre synlig ved å takke nei til enkelte presseoppslag, vært mindre synlig i enkelte sosiale kanaler.
De siste årene har jeg investert energi i å tro på meg selv, og på egne idéer. Det skal mot til å vise hvem man er, og å våge å vise ydmykhet. For, ydmykhet danker ikke ut integritet i mine øyne, selv om andre kan tenke slik. Tvert imot.
Jeg skrev at genuin danker ut strategi.
Det gjelder for all kommunikasjon, både analogt og digitalt.
Et siste tips:
Tro mer på den du er
Det er så fort gjort å vakle, og å bli i tvil om retning og vei. Det opplever vi nok alle, av og til. Etter 13 år som næringsdrivende er det på tide å være enda mer av den jeg er, og å våge å ta min plass på min måte.
Takknemlig, mild og ydmyk oppførsel er litt ut. Nå skal man være stolt, ta sin plass på veien mot nye mål. Men, det finnes mange måter å ta plass på, og jeg vet av erfaring at det er plass til meg – også når jeg er helt ekte, irriterende takknemlig og dermed ”lite proff” i enkeltes øyne. Det er lov å vise glede og takknemlighet, også etter 13 år ”på scenen”.
Så, jeg kommer til å være både modig og målrettet på min vei videre, men på min måte: med mildhet. Jeg har etterhvert lært meg å tro mer på den jeg er, og jeg ser at da virker jeg best – både på meg selv og på dem jeg møter.
Nå gleder jeg meg til å gyve løs på nok et år, og håper jeg får gi nytteverdi til mange fine folk. Jeg gjør det jeg har tro på. Det er drivkraften. Og uten drivkraft, ingen bedrift.
Takk til hver og en som følger meg. Som kunde, ”kollega”, nettverk eller venn. Besøk meg gjerne på Facebook, Twitter eller Instagram.
Boken min, ”Tid til alt”, kan du kjøpe her.
Cecilie Thunem-Saanum