• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Få større gjennomslag med din kommunikasjon? Bruke færre fyllord.

Noen mennesker er så tydelige i sin tale. Lette å forholde seg til, ukompliserte. Man vet hvor man
har dem, og stoler på at det de sier stemmer med hva de gjør.
Samsvar mellom ord og handling.
Selv enkelte skravlekopper fremstår med en tydelighet som gir troverdighet.

Hva har de til felles, disse menneskene? Integritet. De får gjennomslag for sine forslag, blir hørt og
blir lyttet til.

Det er sjargongen de bruker: Sjenerende eller sjarmerende?

Hva er det de sier, som gjør dem så troverdige? -Det de ikke sier.
Sjargongen deres er blottet for fyllord og fluktargumentasjon.
Vi andre vil og kan. Vi skal prøve. Vi tror ihverfall det. Forsåvidt.

Det gjelder å kutte alle kanskje-ordene. De fleste av oss har spekket språket vårt med slike forbehold.
Vi helgarderer, er vage. Og oppfattes slik.
Når vi bestemmer oss for å rense bort fyllordene ser vi raskt hvor mye språklig ugress vi har dyrket.
Prøv (!) selv.
Et prøve, vil eller skal er en trygg måte å kommunisere på. Vi unngår løfter.
Og vi skaper oss, oftest ubevisst, et omdømme som utydelige og i verste fall upålitelige.
Hvem vil være en slik kanskjeperson? En som det er vanskelig å forholde seg til, være seg som kollega, venn eller familiemedlem?

Mange er dem som mener jeg må være stresset, med aktiv jobb som selvstendig næringsdrivende kombinert med små barn. Jeg er ikke stresset, selv om andre stresser på mine vegne, fordi jeg er…

Tydelig i min kommunikasjon
Jeg er bare travel en viss andel av døgnet. Grensene er tydelige. Så langt jeg kan gir jeg klar beskjed om hva som kan forventes av meg. Og hva jeg ikke kan levere akkurat nå, i år – eller ikke i det hele tatt.

Så langt jeg makter, har jeg kuttet ut prøve, kan, kanskje, vil, muligens, forsåvidt… når konteksten er gjøremål og planer som involverer andres tid eller forventninger.

Nøkkelen er å kutte ned på noen uvaner, lære seg…

Teknikker som virker:
1. Snakke og tenke i presens
2. Unngå ja, men…
3. Lære seg å si nei.
4. Unngå fluktargumentasjon
5. Og selvsagt: Unngå fyllordene

1. Snakke og tenke i presens

Det viser seg at mennesker som tenker og snakker i presens, raskere når sine mål enn dem som bruker futurum. Futurum gir rom for tvil. Hjernen tar en omvei, ser en fleksibilitet i utsagnet.

Vi omtaler flytider og andre rutetider i presens: Flyet går klokken.. Fordi det er en etablert sannhet. -Med modifikasjoner, bør jeg kanskje legge til…?

Det engelske språket viser tydelig denne forskjellen, hvor man ofte bruker presens om en handling som skal skje i fremtiden: I`m starting as a manager next week. (vs I will start as a manager next week). Dette er grammatisk mulig i vårt norske språk også, men brukes i langt mindre grad.

 

2. Unngå ja, men…

Har du noen gang hørt et ja, men…som blir  et ja?
Når vi hører vår kollega svare med ja, men… ja, da kobler vi ut. Vi lytter ikke ferdig, vi vet jo konklusjonen.

Danskene har skjønt det. Der får man en blid stemme, som sier ja, men det skal vi da fikse. Et slikt svar på dansk, gjør det lett å være norsk. Der, i Danmark. Befinner vi oss derimot i nærheten av en nordmann, betyr ja, men… garantert et nei.
Vi strør om oss med avslag, innvendinger og forbehold, pakket inn i et forslitt uttrykk.
Medisin til ja, men`eren: Folk flest ramler av resten av ditt budskap, idét du har sagt ja, men…
Bevisst eller ubevisst – vi vet alle at et slikt svar ender i et nei. Dermed raser tankene videre, vi skifter fokus.

Ved å unngå det forslitte uttrykket, får du venner, familie og kollegaer til å lytte mer til hva du har å si.
Dersom du har behov for å svare ja, selv når konklusjonen er nei; bruk ja, og. Da oppnår du større gehør. Får større integritet, og kan kort forklare ditt nei.

Motsetningen til dette klare språket er blitt kraftig harselert med, og kjente personer blir gjerne parodiert for sin vaghet. En artist, hvis navn ikke nevnes her, har sjelden gitt oss aha-opplevelser når han uttaler seg…

3. Lære seg kunsten å si nei
Nei er en god nyhet, i motsetning til det meget utbredte ja, men….

Nei frigir tid og mental kapasitet. Hos både deg og den du sier nei til. Det er konkret, lett å forholde seg til. Ser jeg kan skrive en hel bloggpost om hvert punkt her. Gir foreløpig en smørbrødliste med…

Mine egne, gyldne neivettregler

  • Si nei med en god tone og hyggelig mimikk.
  • Begrunne ditt svar. Kort og konsist. Unngå å utbrodere, da mister du troverdighet. Det blir lett å undres om du bortforklarer, ikke er ærlig. Spesielt vi kvinner har en lei tendens til å forklare istykker troverdigheten vår.
  • Tilby alltid et alternativ! Dette er en nærmest ufravikelig praksis hos meg:

Når takker nei til en jobbforespørsel, anbefaler jeg en kollega/annet firma/anne tidspunkt.
Når takker nei til invitasjon privat/i jobbsammenheng:  Foreslår annet møtetidspunkt, inviterer tilbake eller foreslår noen som er mer relevante for settingen.
Når sier nei til å påta meg ansvar, verv, arbeidsoppgave: Foreslår noen som kan ha kapasitet, eller foreslår et alternativ jeg kan tilby. Som passer meg bedre.

Harvard Business Review har mange råd på veien mot en tydelig og vennlig nei. Les How I learned to say no. 

4. Unngå fluktargumentasjon

Vi skylder ofte på omstendighetene rundt oss. Kollegaen som ikke har levert etter avtale. Bussen som kom for sent. Været som forhindret oss.
Kanskje skylder vi på omstendighetene med rette. Kanskje er det faktabasert informasjon vi gjengir, når vi forteller om vår elendige kollega. Men det vet ikke mottakeren, vår samtalepartner.
Så ofte du kan: Dropp den delen av forklaringen hvor du må gi omstendighetene skylden. Ta din del av ansvaret, og si minst mulig om resten. Slik vokser tillit til ditt budskap fra dem du vanligvis kommuniserer med.

5. Og selvsagt: Fjerne fyllordene.
Dersom fyllord á la det jeg beskrev i første del av denne artikkelen reduseres, øker din troverdighet: Kutte kanskje-ordene.

Litt motivasjon på veien
Å endre slike språklige vaner som jeg har beskrevet i denne bloggposten, tar kun noen få uker. Det forutsetter selvsagt at du har fokus og et klart mål om hvilke ord som skal bort. Og at du trener på det mot en gitt dato.

Klarer du å kutte uvanene, blir det lettere å presentere et spisset budskap med mye innhold. Les mer om den korte, første samtalen i mitt innlegg om Sosiale medier og heisflørt. For tips om andre kommunikasjonsverktøy, er mine 5 tips for god kommunikasjon uten speil aktuell.

Spørsmål eller kommentarer…? Jeg er her, og svarer gjerne! Men…

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Den viktigste personen i rommet er ikke deg

Skal du lede et møte, eller delta på et? Den viktigste personen i rommet er den som lytter til deg.

Mye kav og lite cava?

Blir vi smartere denne sommeren? Har vi endelig lært, slik at ferien blir idyll også utenfor Facebook? Her er et stille varsko for forventningspresset vi skaper når vi prestasjons-ferierer.

Sosiale medier og kommunikasjon: Back to basic

Analog kommunikasjon, digital hverdag: Back to basic Denne uken fikk jeg æren av å være innleder på årsmøtet hos Kommunikasjonsforeningen i Rogaland. Tema? Analog kommunikasjon i en digital hverdag: Back to basic. Denne bloggposten forteller litt om bakgrunnen for en slik tittel og et slikt foredrag, og er ment som en aldri så liten vekker.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Tidsbruk Gjørmeravdetdutrorpå Effektivitet Ledelse Presentasjonsteknikk Sjargong Tid Service Prioritering Tilstedeværelse Tips Produktivitet Selvledelse Kommunikasjon Ro Mål Måloppnåelse

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: 5 tips for god kommunikasjon uten speil Link to: 5 tips for god kommunikasjon uten speil 5 tips for god kommunikasjon uten speil Link to: Service: Du har nå kjøpt butikkens billigste produkt. Link to: Service: Du har nå kjøpt butikkens billigste produkt. Service: Du har nå kjøpt butikkens billigste produkt.
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN