• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Janteloven, du har tapt.

 

Jeg møter selvsagt Janteloven. Hver uke. Men pytt, hva får fokuset mitt? Jovisst stikker det. Jovisst brukte jeg en hel dag sist uke på å angre på min naive, dumsnille atferd mot en Jantelovs-bærer. Og likevel: Slike dager har jeg få av. Fordi stort sett vil folk hverandre vel.

Som liten lærte jeg at positiv respons gjør meg forlegen og ydmyk, og det gjelder fortsatt. Det nye er at den også gir meg arbeidsiver, glød, stolthet. Motivasjon som får meg til å tåle 4-5 timer søvn per natt, og som gir meg troen på at det jeg driver med hjelper andre. Uten den feedback`en, hadde jeg sett meg om etter annet levebrød.

All denne positive oppmerksomheten har atter fått meg til å fundere på fenomenet feedback. Eller tilbakemeldinger, som vi sier på godt norsk. –Hvordan virker vi på hverandre? Hvor flinke er vi til å gi tilbakemelding som har verdi for den som mottar den?

Den klassiske tilbakemeldingen er det enkle komplimentet. Bra jobba, sier gjerne gutta.
Å, så fine sko du har! Hvor har du kjøpt dem? sier flinke piker.
Når jeg trener avdelinger eller team i kommunikasjon, snakker vi mye om tilbakemeldinger:
Hva det gjør med oss, og hvordan gi hverandre nyttig feedback.

 

 

Hva er feedback?
Feedback er, ifølge psykolog Guro Øiestad, å formidle tilbake det vi ser i andre. Og at andre ser og anerkjenner reaksjoner og erfaringer som vi selv har.
Positiv feedback er god netttverksbygging: Vi knytter bånd med hverandre, gjennom gjensidig aksept.

Vi har ulike former for tilbakemelding. De tre vanligste er enkel feedback, spesifisert feedback og uspesifisert feedback.

Enkel feedback
Enkel feedback er for de fleste den vanligste formen for tilbakemelding. Her viser vi at vi liker noe/noen, eller at vi har tillit til noen. En typisk kommentar vil være om jobbinnsats eller kompetanse. Kommentarer som Du er så dyktig og Dette klarer du lett. -Eller et kompliment til en venn eller kollega: Så fin genser du har! eller Du har så god smak.

En slik kort og konsis tilbakemelding kan være hyggelig å motta. I begrenset mengde. Selv er jeg veldig bevisst min bruk av enkel feedback. Fordi en slik type kommentarer lett kan oppleves som hule og innholdsløse. Om samme person ofte uttrykker seg til deg på denne måten, kan du begynne å mistenke motivet bak kommentarene. De kan oppleves som lite troverdige om brukes for hyppig, eller i en ukurant sammenheng.

Min favoritt i det daglige er spesifisert feedback:

Spesifisert feedback
-eller begrunnet feedback: Å fortelle en annen hvorfor vi liker noe ved vedkommende, eller har tiltro til noe personen skal gjøre.
Spesifisert feedback utdyper hva du liker ved den genseren. Og med denne type tilbakemelding vil din kollega få vite hva du mener han eller hun er dyktig på, og hvorfor. Det er mer troverdig enn det mye grunnere Du er så dyktig.
-Du er så dyktig fordi…

Spesifisert feedback er en fin måte å gjøre en person bevisst sin egen kompetanse. –Eller bevisst på hvordan han/hun virker på andre. Denne type tilbakemelding er ofte knyttet til atferd og prestasjoner, og fungerer veldig bra for å bygge en positiv stammekultur i en avdeling/i en bedrift. Slike tilbakemeldinger utvikler dessuten personene på individnivå, hvor den enkelte ofte får styrket tiltro til seg selv og sine egenskaper.

Spesifisert feedback er uten tvil min prefererte måte å gi tilbakemelding på, spesielt i jobbsammenheng.

 Uspesifisert feedback
Denne typen tilbakemeldinger er uavhengig av atferd og prestasjon: Dette er feedback helt uten forbehold. Denne typen tilbakemelding er ofte forbeholdt nærere relasjoner, inkludert de aller nærmeste kollegaene dine: Jeg er så glad for at vi jobber sammen er en slik tilbakemelding.

Uspesifisert feedback er et utsagn uten fordi. Det er en tilbakemelding som anerkjenner, fri fra krav til prestasjon og væremåte. Vi bruker den mye til barn, for å bekrefte deres atferd, gi dem selvfølelse.
Når tilbakemeldingen vår er helt uten forbehold, virker den ekstra sterkt. Den gis ofte mellom mennesker som har en tett relasjon. Med mindre det er sjefen, som på sommeravslutningens tale øser ut et emosjonelt Dere er verdens beste ansatte.

Kunsten å motta en tilbakemelding
Å få oppmerksomhet er en utfordring. Selv har jeg til tider taklet det dårlig, når jeg har fått positiv og (i mine øyne) mye oppmerksomhet. Jeg blir brydd, sjenert og opplever at omgivelsene har et bilde av meg som jeg ikke fortjener, eller som ikke stemmer med mitt bilde. Men så husker jeg på en ting, som gir meg mot til å vise gleden jeg også føler over å få ros:
Den andres innsats.

Neste gang du får et kompliment, stort eller lite: Husk på, at når du avviser et kompliment, avviser du også personen som ga det. Ja, mange av oss blir brydd av positiv oppmerksomhet. Og likevel. Her har noen brukt tid, tanker, følelser – og sannsynligvis mye mer energi enn du tror – på å gi deg tilbakemelding. Når du svarer med et nei, sender du dette signalet til den andre: Nei, du tar feil.
Når vi avviser andres skryt, eller andres milde irettesettelser, avviser vi også dem. Det urnorske fenomenet nei-du-tar-feil er en lite sympatisk respons på noens feedback.

Hva skal til for at du gir andre mer konkret og direkte tilbakemelding?
Og hva skal til for at du takler bedre de tilbakemeldingene du får?

 

Noen av mine tips, oppsummert, for analog og digital feedback:

1. Begrunne tilbakemeldingene du gir.
Kort og konkret. Det gir større verdi for mottakeren.
2. Hvordan virker din feedback på andre?
Kan være en ubehagelig øvelse, men nyttig.
3. En gylden middelvei er fint.
For hyppig feedback gir tap av troverdighet og integritet for avsender.
–Men, de fleste av oss er nok ikke i den situasjonen. Vi gir oftest for lite feedback.
4. Vis den som gir deg tilbakemelding respekt: Unngå å avvise påstanden
Det urnorske fenomenet Neeei, synes du det ? Nei… er hvordan vi oftest takler et kompliment. Ikke særlig fristende å gi deg et igjen, er det?. Lær deg å takke for oppmerksomheten du får, fremfor å avvise den. Selv om vi blir brydd av oppmerksomhet.

Lese flere kommunikasjonstips? Velkommen til www.ceciliets.no/blogg
Du kan også lese små hverdagstips for kommunikasjon og tidsbruk på www.facebook.com/ceciliets.no

 

Tilbakemelding fra de nærmeste: Uten forbehold.

 

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

CecilieTS

Stressfri sensommer? Fem tips.

Rognebærene er her, eplene rødmer og vepsen er blitt lat. Luktene, lydene og lyset endrer seg. Latteren, når to ungdommer kommer gående – hånd i hånd for aller første gang, på tampen av ferien.

Kunsten å si nei – og fortsatt være et ja-menneske

Å si nei er noe av det vanskeligste vi gjør, synes mange av oss. Vi gir etter, så altfor ofte – uten at dem vi gir etter for, aner hva det går på bekostning av. Vi smiler og gir oss tid til dem som ber om tiden vår. Det er jo hyggelig å være hyggelig.

Inspirert, fordi det regner

Hvordan styre vårt mentale klima, selv om det regner ute? Her er noen tips for en fin regnværsdag – om det er hos oss eller utendørs det er litt trått.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Mål Sjargong Måloppnåelse Tips Tid Tilstedeværelse Prioritering Presentasjonsteknikk Gjørmeravdetdutrorpå Effektivitet Selvledelse Ro Service Kommunikasjon Tidsbruk Ledelse Produktivitet

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Sosiale medier og kommunikasjon: Back to basic Link to: Sosiale medier og kommunikasjon: Back to basic Sosiale medier og kommunikasjon: Back to basic Link to: Hvordan fenge i sosiale medier? Være genuin. Link to: Hvordan fenge i sosiale medier? Være genuin. Hvordan fenge i sosiale medier? Være genuin.
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN