• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Hvordan håndtere avbrytelsene

En av de største flaskehalsene i hverdagen for mange, er alle avbrytelsene i løpet av en arbeidsdag. Sammen med mail og møter, er avbrytelser noe av det som stjeler mest tid.
Både ledere og ansatte opplever at de ikke får unna de viktigste oppgavene sine, grunnet alle avbrytelsene de må håndtere. Uavhengig av bransje, hører jeg det igjen og igjen, når jeg foredrar rundt i landet vårt. Selvsagt skal vi la oss avbryte, det er en viktig del av jobben for de fleste som jobber i et fellesskap. Men avbrytelsene kan også bli en hvilepute, og her håper jeg at mine innspill kan bidra:
Det mest irriterende, og samtidig verdens beste unnskyldning for ikke å levere eller møte opp i tide, hva er det? Jo, så klart: «Vi ble avbrutt». Visst kommer telefoner kimende inn og mennesker styrtende inn og avbryter vår dype konsentrasjon. Visst blir vi avbrutt i tide og utide.
Andres avbrytelser og andres takt tar stadig tiden vår, og vi kan dermed fint slippe unna med våre mange feilslåtte tidsestimater. Når vi kan skylde på at andre har forårsaket forsinkelsen vår, da er vi jo unnskyldt, tenker vi. Det gjelder både når vi er på farten til og fra noe, om vi er på kontoret eller om det er en viktig telefon vi må ta og som tar tiden vår.
Avbrytelser er en behagelig, og rett som det er også en riktig så god, grunn til å komme for sent, bryte avtaler eller rett og slett glemme å stille opp. Og likevel har jeg tenkt til å ødelegge den idyllen litt. For, vi kan langt på vei være med på å bestemme hva andre assosierer med vårt navn.
Er vi en som holder tiden, holder ord? Eller en som de andre forventer blir avbrutt og kommer for sent nok en gang? Med det i minnet, spørs det om vi synes «jeg ble avbrutt»-unnskyldningen er så god likevel. Mitt forslag er at vi slutter å tenke på og oppføre oss som om avbrytelser er «noe som skjer oss», uten at vi kan påvirke situasjonen.
Selvsagt kan du ikke gjøre noe med signalfeil på toget, snøføyke, forsinket fly eller andre utenforliggende faktorer som gjør at vi kommer for sent. Men rent menneskelige avbrytelser, dem kan vi takle bedre enn før.

Vi lar oss avbryte
Tenk heller på situasjonen som at vi lar oss avbryte heretter. Da tar vi ansvar i mye større grad enn det passive «jeg ble avbrutt». Dessuten, det gir oss færre avbrytelser: Vi kan lære oss å håndtere avbrytelser bedre, eller til og med lære oss å sørge for at det blir langt færre av dem. For vi oppdrar omgivelsene våre med vår atferd.
Når vi alltid er tilgjengelige, alltid lar oss avbryte, vil de rundt oss senke terskelen for hva de forventer fra oss.
I vår iver etter å være fleksible er det fort gjort å yte det jeg kaller misforstått service. Når vi alltid er fleksible, alltid tilgjengelige, ender vi til slutt opp med en følelse av at andre ikke respekterer tiden vår eller oss. Mens avbryterne og masekoppene, de vet jo ikke at de er avbrytere og masekopper i våre øyne. De ser ikke at vi flekker tenner i stedet for å smile, der vi åpent og fleksibelt gjør oss tilgjengelige.

Avbryterne og masekoppene, de vet jo ikke at de er avbrytere og masekopper i våre øyne.

Click To Tweet

Så hva kan vi gjøre, da? Hvordan kan vi få til en bedre arbeidstakt, der vi klarer å fullføre oppgavene uten å måtte gjenoppta samme aktivitet utallige ganger i løpet av dagen?
Min motgift er et vennlig «Gir du meg litt tid?» til den som avbryter. Det er det vanskelig å si nei til, selv for en stresset kollega. Utfordringen er å klare å gjøre det. For vi gjør svært mye på vane i hverdagen. Å la seg til stadighet avbryte, eller hvordan vi håndterer avbrytelsene, er jo også en vane.
Til slutt:
Husk at avbryteren ikke vet at han er en avbryter. Det er hårfint, det lille skillet mellom å være fleksibel og hjelpsom, og å la folk få ta for mye av tiden vår.

Tips for å håndtere avbrytelser bedre
Tren inn en ordlyd
Gi et vennlig «Gir du meg litt tid?» til den som avbryter. Det er det vanskelig å si nei til, selv for en stresset kollega. For å klare dette er forberedelse avgjørende. Øv inn ordlyden, og bestem deg for å bruke den neste gang. Finn gjerne dine egne ord, om mitt forslag ikke stemmer med ditt vokabular, din måte å si det på. Bare husk å være tydelig, vennlig, kort og konkret.
Kartlegg hva som er flaskehalsene hverdagen
Vi har alle våre tidstyver, som fungerer som flaskehalser i hverdagen vår. Det gjelder bare å finne dem. Hvilke avbrytelser tar uforholdsmessig mye tid? Og hvilke er unødvendige? Vi liker å være til nytte, og vi liker å gjøre andre fornøyd. Men kanskje får du ikke gjort det du bør, om du er den som alltid er fleksibel i alle dine ulike roller som venn, kjæreste, slektning eller kollega.
Praktiser korte økter, som 2 x 20 minutter
Vi to- til tredobler effektiviteten vår ved å jobbe uavbrutt i korte økter. Med den vissheten øker motivasjonen for å få det til. Sett av tid, og bestem deg i forkant for at du nå jobber konsentrert de neste 20 minuttene. Ha et kort og vennlig svar klart dersom noen avbryter deg.
Definer og etabler filteret ditt
Enkelte situasjoner eller personer må kunne få fatt i deg oftere enn andre. Dersom du blir avbrutt mens du sitter konsentrert, hvem skal kunne nå deg? Hvilke personer eller oppgaver er så viktige at de skal gjennom filteret ditt når du egentlig er opptatt eller på farten? 
Bort fra basen: Reis deg
Dersom du blir avbrutt og du opplever det som invaderende eller tidkrevende, reis deg fra pulten din, og ta med vedkommende bort fra basen din. Det oppleves som nøytraliserende, og du har større kontroll over tiden. Når du har hjulpet vedkommende, kan du gi beskjed om at du må tilbake til pulten din fordi noe haster ­– så unngår du at samtalen drar ut i tid.
”Skal bare” tar ofte resten av dagen
Vær bevisst på hva du bruker tiden din på. Dersom du stadig lar deg avbryte, eller avbryter deg selv, er det avgjørende at du klarer å gå tilbake til oppgaven du opprinnelig var i gang med. Svært ofte klarer vi ikke det, fordi andre gjøremål og mennesker dukker opp på veien.
Tipsene og teksten er hentet fra boken ”Tid til alt”.
Ønsker du flere tips om kommunikasjon og tidsbruk?
Du finner meg på Facebook, som @CecilieTS på Twitter eller du kan lese mer om meg og mitt virke her på CecilieTS.no.
Du kan også se hvem noen av mine oppdragsgivere er, her.
 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Flaks, eller hardt arbeid?

Noen mennesker når målene sine oftere enn andre. Og lettere, liker vi å tro. Sannheten er at bak flaks ligger det oftest mye hardt arbeid. De menneskene som lykkes er sjelden født inn i lykkeboblen. De har mot, og evnen til å tenke med både hodet, magen og hjertet. Mange gode idéer går tapt fordi tiden var for knapp, målet for vagt, motet for lite.

Janteloven, du har tapt.

Det er modig å gi andre tilbakemelding, også når den er positiv. Å by på seg selv, si hva en mener. Jeg er overrasket og overveldet over hvor mange som våger. Her kommer noen tips for hvordan gi gode tilbakemeldinger. Men først.

Knirk mindre, se hverandre mer

17. mai 2015 var jeg hovedtaler i min hjemby Lillesand. Her er talen jeg holdt: Kjære alle sammen, voksne og barn. Kjære dere som er fra Lillesand, slik jeg er, og kjære alle dere som har kommet for å bo i vår by og i vårt land. Gratulerer med dagen, alle sammen.

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Tid Prioritering Produktivitet Tidsbruk Ro Kommunikasjon Ledelse Sjargong Mål Tilstedeværelse Presentasjonsteknikk Gjørmeravdetdutrorpå Effektivitet Måloppnåelse Tips Service Selvledelse

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Tidsstyring: Del dagen inn i faser Link to: Tidsstyring: Del dagen inn i faser Tidsstyring: Del dagen inn i faser Link to: Mål: Bare ønske det, eller gjøre det også? Link to: Mål: Bare ønske det, eller gjøre det også? Mål: Bare ønske det, eller gjøre det også?
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN