• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Sosiale medier gjør oss rausere

Hvor kommer hashtag`en #SoMe (sosiale medier) fra? Hva gjør sosiale medier med kommunikasjonen vår?
Hva er det den nølende bedriftslederen frykter? Her har jeg mye på hjertet.

 

En dag for et par-tre år siden gjorde jeg det. Som et eksperiment, for å være litt selvironisk, le litt godmodig av oss aktive sjeler på Twitter og i andre sosiale kanaler.

Hva jeg gjorde?

Etablerte hashtag`en #SoMe (“sosiale medier”), begynte systematisk å bruke den på Twitter.

Jeg så den vel brukt en gang og to, også i Norge, da jeg søkte den opp. Men med et par unntak var alle tweets jeg fant fra spansk, mest Latin-Amerika. Ergo ikke særlig smart å etablere som norsk temaknagg for ”sosiale medier”. Og det visste jeg. Mine tweets druknet jo i de spanske, som handlet om noe helt annet. Det engelske ordet “some” kommer dessuten opp når vi søker #SoMe på Twitter.

Og likevel. Jeg likte #SoMe. Følte jeg eide den, hadde en tanke bak. Så jeg bestemte meg for å gi blaffen i rasjonelle årsaker til å la være, og tvitret løs. Delvis til kraftig motmæle fra noen tydelige Twitter-stemmer: Irrasjonelt, lite beskrivende, druknet i andre språks bruk av ”SoMe” etc.

Joda, jeg så det. Men jeg tok diskusjonene og fortsatte.

Hvorfor?
Av tre grunner, hvor to av dem forklares kort, mens den tredje er selve tanken bak min etablering av #SoMe som begrep i den norske sosiale medier-sfæren.

1)   
Praktisk nytteverdi

SoMe er kort, tar lite plass når få tegn til rådighet, lett å huske, lett å si.

2)   
Teste tradisjonell markedsteori i sosiale medier
Jeg ble sta og nysgjerrig: For å etablere en merkevare, en sjargong, må vi være konsekvente og konsitente over tid. Så jeg ville teste den teorien, om den holdt vann også i sosiale medier. Svaret vet vi.


3)   
SoMe: So much more than Me
Kjernen, og årsaken til at #SoMe poppet opp i hodet mitt: Det var ment som en selvironisk og godmodig harselas over meg selv og andre aktive sjeler i sosiale medier: Det blir jo fort ”så mye meg”, en ropert, et utstillingsvindu.

Jeg har fra første dag av tenkt på #SoMe som ”så (mye) meg”, som et varsko og en konstant påminnelse om å lytte, se andre, dele andres kompetanse og tanker mer enn kun mine egne. SoMe-begrepet for meg sitter i ryggraden som et slikt varsko, og jeg kjenner det godt de gangene jeg går i fellen, faller for fristelsen til å dele for mye som handler om min jobb, mine meninger, mine tanker. Min holdning er at 80-90% av hva vi lirer av oss bør handle om de andre, 10-20% om oss selv.

Men jeg har ett unntak.

Unntaket er at ok å dele egen kompetanse, når den hjelper andre: Når det presenteres med nytteverdi som formål, fremfor at handler om meg, selv om jeg og min erfaring er middelet.

Selvsagt skal vi gi av oss selv. Det er jo selve nøkkelen i all kommunikasjon: Å våge å gi, samt å lytte godt. Men mange av oss forveksler det å gi av seg selv  med å kaste for mye informasjon ut, trette ut mottakerne, være en ropert. Uten at det har nytteverdi eller relevans for de andre.

Visst bommer jeg. Hele tiden. Det er jo vanskelig å vite hva som til enhver tid kan være nyttig for andre enn meg selv.

 

Se meg, i foredrag om #SoMe  (Foto: H.P. Nygård-Hansen)

Se meg, i foredrag om #SoMe
(Foto: H.P. Nygård-Hansen)


Digitale kanaler gjør oss rausere
Siden jeg etablerte #SoMe har mye skjedd i sosiale medier. Det endrer også tanken bak begrepet:
Vi er blitt rausere digitalt. Flinkere på å snakke opp andre, bidra, hjelpe og støtte hverandre i sosiale medier. Mindre ”So Me”, mer inkludering og oppriktig interesse for hverandre.
Men jeg ser noe mer, og tenker spesielt på to tilleggsfaktorer som et resultat av sosiale medier som kommunikasjonskanal:


1)
 Transparent gjør trygg.
Jeg mener at den sosiale rausheten kommer av transparens.

Når vi ser at vi er til nytte, at vi gjør en forskjell både faglig og personlig, blir vi tryggere, modigere. Mindre på vakt og mindre selvopptatte – fordi sosiale medier gjør kommunikasjonssamfunnet vårt så oversiktlig.
Mennesker vil bli sett. Og sosiale medier er unikt der: Vi ser hverandre, gir feedback, får positiv respons når vi selv er rause. Dessuten, det er blitt så synlig at vi ikke er alene om å bomme, trå feil, rette opp. Og folk liker det. Bedrifter liker det. For de styres jo også av folk.

Mange bedriftsledere har jo ”transparens” som selve argumentet for å holde firmaet og de ansatte unna de digitale kanalene. Så feil de tar. Det er jo nettopp på grunn av denne åpenheten av vi blir tryggere, våger å by på.
Som jeg har sagt før: Det kommer til å gå galt. Men alternativet er verre.


2) Vi er blitt rausere og åpnere også analogt
Ja, rausere digitalt. Men vi er alle nye kommunikatører digitalt. Vi har hatt bratt læringskurve, tilpasset oss, er flinkere til å dele og løfte. En naturlig konsekvens av det transparente, og av naturlig og nødvendig lærevilje når nye kanaler har gitt oss nye muligheter.

Det som fascinerer meg er hvordan vi via digitale kommunikasjonskanaler ser ut til å bli rausere og åpnere ”IRL” (in real life/når vi møtes).

For, når vi liker, kritiserer, diskuterer og løfter hverandre frem gjør det noe med hvordan vi oppfører oss når vi møtes.

Den perifere bekjente, kollegaen som du ikke kjenner så godt – de har jo lest hva du gjorde i helgen, de har sett at du jublet over ny jobb, og de vet hvilket fotballag du heier på. Og hvor du tilbrakte påskeferien. Et forsiktig nikk nytter ikke lenger. Når vi er blitt så tett på, med så mye avstand i tid og rom, blir det jo pinlig å ikke snakke sammen når møtes IRL?

Jeg har ingen forskning i ryggen, ingen empiri. Men jeg ser det hver dag: Folk snakker til meg og til hverandre på en annen måte enn før. Oftere enn før. Og med referanse til hva de har lest eller “hørt” via sosiale medier. Jeg skvetter fortsatt, glemmer at de to verdenene er en, at folk våger mer.


Vi snakker oftere og bedre sammen.

Ansikt til ansikt er ingen ny kanal. Dette har vi gjort i alle år, her råder personlighet og menneskelige mekanismer: Jeg ville trodd vi var mindre lærevillige i analog kommunikasjon. Men det ser ut som om jeg tar feil. Heldigvis.

Maler jeg det rosenrødt? Jeg vet der er mange andre aspekter. Jeg kjenner også kritikerne, får dm`ene, ser dem som synes jeg tar altfor stor plass grunnet sosiale medier. Men det er en annen bloggpost.

Men mest av alt ser jeg hvor mye åpnere vi kalde nordmenn blir av å dele genuint i sosiale medier. Også når vi møtes ansikt til ansikt.

(Så, hvorfor har jeg ikke delt dette før? –At jeg etablerte #SoMe-tag`en som det den er i den norske sfæren? Jeg har delt det. Jeg la det ut som min aller første bloggpost, den dagen bloggen min ble etablert for bare et par år siden. Men ingen visste jo om bloggen da. Og jeg delte aldri posten i andre sosiale kanaler. Jeg ble rett og slett brydd. Redd for at det skulle bli ”So Me”, når hashtag`en ble så etablert som den er ble.

Noe av det jeg skrev da var:
Ja, for er det ikke nettopp det vi ønsker oss? Bli hørt, bli sett? De tweetsene mine som blir hyppigst retvitret, omhandler nettopp dét. Hvordan bli sett, ansett og sitert. SoMe er engelsk for ­så (mye) meg. Treffende.
Da jeg etablerte #SoMe var det nettopp for å ironisere over hvor mye vi vil bli sett i sosiale medier, hvor langt vi går i å snakke om oss selv.

Men nå er det sagt, og jeg synes det har vært flott å følge #SoMe, kjenne historien bak, se min # møte motstand, men likevel bli etablert og tatt inn i varmen. Og mest av alt: Jeg håper den har gjort nytte. Uten nytteverdi handler det jo om ”So Me”, fremfor “So We”.)

Følge med meg på jobb? Velkommen innom www.facebook.com/CecilieTS.no

 

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Vær mer av den du er

Ta frem den beste versjonen av deg. Da når du drømmen din.

Julestrålende eller julestri: Hvilke minner vil vi gi?

Tanken på julebakst, vindusvask og et perfekt julehjem er til å bli julestri av, for enkelte av oss. Er det virkelig verdt å bli julestri, for å få et plettfritt julehjem? Her er noen tips for en fin juletid.

Travel og utydelig? Tips for effektiv kommunikasjon.

Hva er prioriteringene dine? Hva vil du oppnå med din kommunikasjon? Det kan være i et møte på jobben, over et kafébord, eller når du nøler med å lage en avtale for neste helg. Mange av oss føler oss ofte verbalt overrumplet. Vi svarer ja til både venninnekvelder og deadliner, og angrer på valgene våre etterpå.
Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Tips Effektivitet Produktivitet Tilstedeværelse Sjargong Prioritering Service Måloppnåelse Tidsbruk Mål Selvledelse Presentasjonsteknikk Kommunikasjon Ledelse Ro Gjørmeravdetdutrorpå Tid

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: 2013? Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør. Link to: 2013? Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør. 2013? Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør. Link to: Om papp og porselen Link to: Om papp og porselen Om papp og porselen
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN