Tidsbruk 2012: Kave mindre. Gi litt blaffen? (Del 2)
Godt nyttår!
Jeg var overveldet sist uke, over responsen bloggposten min fikk.
For de store bloggerne er et par tusen unike lesere for ingenting å regne. For meg, nybloggeren? Enormt. Fingeren i jorda: Responsen har nok ikke så mye med meg å gjøre, selv om det hadde vært stas. Det er temaet og timingen som treffer: Nesten alle jeg møter gjennom mine foredrag, kurs, på reiser og i hverdagslivet ønsker seg mer av én ting: Tid.
Et årsskifte er perfekt for omprioritering.
Nøkkelen?
Jeg har visstnok tiden som så mange ønsker seg. Om du følger meg på Twitter, eller har hørt et av mine foredrag, vet du at jeg tidsslurver, jeg óg. Heldigvis. Jeg er ikke nøkkelen, men jeg har et nøkkelknippe som jeg gir ut til alle som er interessert: Praktiske, gjennomførbare tips for å kave litt mindre i hverdagen – på jobb så vel som hjemme.
Plukk de tipsene som passer deg, og glem resten. Eller gi nøkkelknippet videre
til andre, som kan ha nytte av det.
Har du lest del 1 av denne bloggposten, med de 5 første tidsbruk-tipsene mine for 2012? Der finner du også litt informasjon om min holdning til tidsbruk, teknikker og min oppfordring om å Slutte å gjøre noe.
Om du ikke tar tid til å lese posten akkurat nå, her er tipsene fra del 1 i kortversjon:
1. I dag har jeg brukt tiden min godt.
2. Slutte å gjøre noe av det du gjør i dag.
3. Ting har en tendens til å ta den tiden du gir det:
Det gjelder å planlegge tiden, så vel som oppgavene.
4. Prioritere: Effektiv før produktiv. Må før bør. Presserende versus viktig.
5. Tilstrebe tidvis fokus.
De andre tipsene jeg så gjerne vil dele:
6. Ta bedre pauser. Og flere?
Vi tar altfor mange dårlige pauser: Vi teller pausene, men er ikke så opptatt av kvalitet og varighet. -Med mindre vi er redde for at noen skal synes vi pauser for mye, da. Hva pausene gjør med oss, har vi for lite fokus på.
Pausen din har makt. Om vi søker på nett, eller i den gamle, blå synonymordboken, så finner vi følgende ord for pause: Mellomakt. Og det er nettopp dét pausen er: Mellom aktene, men også mellom-makten: Den får oss til å diskutere eller glemme hva vi nettopp holdt på med, og den påvirker hva og hvordan fokuset blir etter pausen. –Og om vi klarer å finne fokus i det hele tatt.
Mitt tips er å heller ta hyppige små pauser, fremfor én eller to per dag. Og da mener jeg pauser, ikke ”pauser”.
Denne bloggposten fra Harvard Business Review om et av mine favorittemner, ramlet inn i innboksen min i dag The Power of Pause.
7. Håndtere avbrytelser: Holdning styrer handling.
Det mest irriterende, og samtidig verdens beste unnskyldning for å ikke levere eller møte opp i tide: Vi ble avbrutt.
Ingen unnskyldning, lenger. Hvordan virker vi på andre, med vår stadige kommentar ”Jeg ble avbrutt.”? Joda, visst kommer telefoner og mennesker kimende eller styrtende inn og avbryter vår dype konsentrasjon. Og likevel ser jeg det som at vi lar oss avbryte. Det ansvarliggjør oss i mye større grad, enn det passive ”Jeg ble avbrutt.” OG det fører til at vi blir mindre avbrutt.
Det hele handler om å praktisere mitt tips nr 4, om prioriteringsteknikker.
-Og holdning styrer handling.
8. Bruke ”mise en place” (”miss`an-plass”, sagt på godt norsk og dårlig fransk).
Mise en place (Wikipedia) er et begrep jeg har lånt fra min tid i hotell- og restaurantbransjen. Et begrep mine små er vant til å bruke hjemme om skjerf, votter, og hele familielogistikken.
Enhver god kokk kan sin mise en place. Ringer du en pizzarestaurant, er alle ingredienser klare til å puttes på din pizza. Det du bestiller er ferdig kuttet på forhånd, og ligger klart på sin helt faste plass: Produktivt for restauranten, kvalitet for deg.
Oversatt til tidsbruk-språk:
Ha fast plass til saker – både på jobb og hjemme – og legg ting til rette for neste arbeidsøkt før du går i gang, om det er på kjøkkenet, eller på kontoret. All den tid og frustrasjon vi surrer bort på å komme i gang, gjøre oss klar, finne frem er én ting. Men det verste er hvordan målrettethet og motivasjon daler i takt med at du rydder pulten etter gårsdagen, for å gå i gang med dagen.
Rydde den pulten før du går fra jobb, legg klar det første du ønsker å ta fatt på i morgen. Og voilá, der er en sjanse for at du faktisk kommer i gang før du mister fokus av rydding og leting.
9. Vaner endres bare ved aktiv handling.
Jeg bruker den godt etablerte SMART-modellen hver dag, den er effektfull. -En enkel leveregel for hva et mål skal inneholde, slik at du klarer å realisere målet ditt. Du finner mye informasjon om dette på nett, men kortversjonen fungerer også godt. Alle mine små og store gjøremål for dagen er i SMART-ånd:
Spesifikke. Målbare. Attraktive. Realistiske. Tidsbestemte.
Vel, jeg innrømmer at jeg synder mot R`en:
Det hender nok at jeg setter meg mål utover hva som er realistisk – og det gjør også at jeg strekker meg litt ekstra. Men jeg strekker meg kun, når jeg vet at jeg strekker strikken. For i den ubevisste hverdagen uten SMARTe mål, er det nettopp dét som gjør at vi ikke leverer: At vi er tidsoptimister, og at vi dermed stadig lover mer enn vi kan klare å levere i løpet av en time, en dag, en uke, ett år.
10. Det er oss selv vi må styre – mer enn tiden vår.
De færreste av oss har kapasitet til å ta inn for mange nye vaner samtidig. Jeg anbefaler derfor at du velger deg to eller tre av tipsene, og gjør et helhjertet forsøk på å lære deg dem. I praksis. Husk å sette tidsfrist for når du vil evaluere deg selv, to-fire uker frem (SMART-modellen). Det er gode nyheter: Det tar oss bare noen få uker å endre vaner på det nivået mine ti tips beskriver.
Jeg har gitt fra meg et lite nøkkelknippe om tidsbruk. Bruk de nøklene som passer for deg.
1. I dag har jeg brukt tiden min godt.
2. Slutte å gjøre noe av det du gjør i dag.
3. Ting har en tendens til å ta den tiden du gir det:
Det gjelder å planlegge tiden, så vel som oppgavene.
4. Prioritere: Effektiv før produktiv. Må før bør. Presserende versus viktig.
5. Tilstrebe tidvis fokus.
6. Ta bedre pauser. -Og flere?
7. Håndtere avbrytelser. Holdning styrer handling.
8. Bruke mise en place.
9. Vaner endres bare, ved aktiv handling.
10. Det er oss selv vi må styre – mer enn tiden vår.
Hva nå, 2012?
Oppsummert.
11: Gi litt blaffen, iblant.
Cecilie Thunem-Saanum
Du vil også kanskje like:
Vær mer av den du er
[elfsight_instagram_feed id=”1″]