• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Til stede, eller bare tilgjengelig?

Så lite det koster, så mye det gir:
Å se mennesker, når vi endelig møtes.
Og likevel klarer vi å rote bort de der øyeblikkene.
-Deler oppmerksomheten vår på for mange ting på en gang.
Tygger på en kronikk, aner jeg.

Den oppdateringen på min Facebook bedriftsside sist uke var starten på denne artikkelen.
Responsen var stor, mange ønsket å lese mer om temaet. Tilstedeværelse.

Det gjør litt vondt å tenke på det:
Hvor til stede omgivelsene våre opplever at vi er. Eller hvor lite til stede vi ofte er.
Vi ønsker jo å gi andre oppmerksomhet, være en aktiv lytter, se mennesker.

Det er en av de sterkeste motivasjonsfaktorene vi har når vi går gjennom dagen vår:
Å bli sett.
Og det er en av de største kommunikasjonsfeilene vi gjør:
Vi er så opptatt av å bli sett at vi glemmer å se dem som er rundt oss.

Hva er det som gjør at vi finner en person spennende, interessant, verdt å bruke tid på? Det er når vedkommende har noe å bidra med som er nyttig, relevant eller interessant for oss.

Jeg var nok en irriterende venn og kollega i faser hvor vi bygget hus, fikk barn, flyttet. Alle har en slik irriterende kollega. Som bare prater om det der evinnelige huset, om babyliv, om flytting. Eller hva enn det er som er viktig for dem.
Så, plutselig en dag blir kollegaens prat om husbygging interessant. Fordi du selv skal pusse opp, og trenger den informasjonen og kompetansen som vedkommende har. Så enkle er vi, selv om vi liker å tro noe annet.

Mennesker er ikke opptatt av deg eller meg. Mennesker er opptatt av seg selv.

Hvor til stede er vi, når vi svarer telefonen på vei inn eller ut av møter? Hvor til stede er vi, når vi midt i en samtale sjekker laptop`en? Hvor til stede er vi, når vi snakker så mye om oss selv, og lytter så lite som vi gjør?

Jeg bommer hele tiden. Men jeg er blitt bedre på å være helt nærværende. Det har kostet mye trening, og mange forsakelser. Hver dag.

Jeg ser at de rundt meg får med seg mye mer enn jeg gjør, i alle kanaler:
Flere sosiale arrangementer, flere jentekvelder, mer av det som skjer på Facebook. Rett som det er kjenner jeg det lille stikket: Jeg skulle ønske jeg også fikk med meg mer, var mer tilgjengelig, mer sosial både digitalt og analogt. Men jeg vet jeg velger rett for meg og mine nærmeste, og også for kundene mine, når jeg velger å være der jeg er.

Klart det koster, og klart jeg får kritikk fordi jeg ikke er så tilgjengelig og sosial. Jeg vet at jeg mister mye. Jeg ser at jeg mister mye. Og jeg lar det skje, fordi jeg håper at den dagen jeg gjør opp regnskap så vet jeg at det endte i pluss. At det ga verdi til dem jeg er sammen med, både på jobb og privat.

Det vondeste med full tilstedeværelse er alt vi må velge bort for å klare å gi full oppmerksomhet til mennesker, øyeblikk, oppgaver.

Jeg mister venner på veien, og det gjør vondt. Men jeg mener likevel at det blir verdt det. Fordi dem som fortsatt er der ser hva det gjør med kvaliteten på tiden vi har sammen. Det forslitte ”kvalitet fremfor kvantitet” står fjellstøtt hos meg.

Hvordan virker vi og travelheten vår på andre?
Det som motiverer meg mest til å klare å være til stede når jeg kommuniserer med andre mennesker? At jeg vil vise dem den respekten de fortjener ved å gi dem full oppmerksomhet. Det øker kvaliteten og verdien på dialogen.

Hvordan vil jeg oppfattes? Hvordan vil jeg at dem jeg møter skal oppleve vår kontakt?

Neste gang telefonen ringer, mens du putter penger på en parkeringsautomat, eller er på vei inn/ut av en heis: Tar du telefonen? Neste gang du har et møte, velger du fortsatt å komme halsende 10 minutter for sent, fordi du bare ”måtte” gjøre noe annet først? Neste gang du treffer bekjente i butikken; tar du deg tid til å tomprate litt, mens du oppleves som vill i blikket fordi hodet ditt er på SFO hvor du nå også for lengst burde ha vært?

Folk får det med seg:
At vi ikke er hos dem, selv om vi påstår at vi er det. Det er en misforstått høflighet, en usympatisk tilgjengelighet: Vil vi virkelig være den der stressede og lite oppmerksomme utgaven av oss selv?

Når noen svarer telefonen, men gir tydelig inntrykk av at de er travle, ikke har tid til meg?
Ja men, så la være å ta telefonen, da. Tenker jeg.

 

Helt til stede. Utilgjengelige for oss andre.

Helt til stede. Utilgjengelige for oss andre.

Her er noen av mine tips for å være mer til stede.
Dem bruker jeg hver eneste dag, både på jobb og privat:


En kanal om gangen
Om det er analogt (ansikt til ansikt), i telefonen eller digitalt:
Hold deg til en kanal om gangen. Det snakkes mye om at sosiale medier stjeler vår oppmerksomhet.
For meg er også sosiale medier mennesker som snakker med mennesker. Når jeg forsvinner ”inn” på Twitter eller i svare-mail-modus, gir jeg klar beskjed til omgivelsene mine om at nå er jeg utilgjengelig. Selv om jeg fortsatt sitter i samme rom som de andre. Da får mine Twitter-venner full oppmerksomhet.

Og selvsagt gjelder det også analogt: Står vi i en samtale, tar vi ikke opp mobilen for å svare. Vi ringer tilbake etterpå. Så enkelt. Og så utrolig vanskelig for så mange.


Ofte travel, aldri stresset
La være å ta den telefonen, også den viktige telefonen, når du er i farta. For, hvordan oppfatter du dem du ringer til, som alltid er heseblesende og på vei til eller fra? Travel er fint, stresset er ikke. Stress assosieres ofte med mangel på kontroll. Ro ned. Ring tilbake når du er mentalt tilstede, har ro og kontroll.
Jeg svarer aldri ”on the go”, med mindre det gjelder barna mine.


Begrens tilgjengeligheten, og gi tydelig beskjed
Lag frisoner hvor du er utilgjengelig. Det gjelder ikke bare digitalt. De aller fleste av oss trenger også frisoner hvor vi er alene, uten mennesker rundt oss. Selv hjemme med menneskene ”mine” rundt meg, sier jeg ifra at nå tar jeg en halvtime alene. Mens de er i rommet.

Og selvsagt gjelder også det digitale rådet som vi stadig får:
La være å svare fortløpende på mail og sosiale medier. Det gjelder å vise omgivelsene at vi er pålitetlige, svarer alltid. -Men nesten aldri med en gang.
(Selvsagt gjelder ikke dette en servicebedrift i sosiale medier, dette er ment som personlige råd.)


Hvem eller hva skal gjennom filteret ditt?
Noen få mennesker eller situasjoner får forstyrre meg, selv om jeg står i foredrag, er i møter eller på trening.
Ringer skolen, barnehagen eller SFO går det foran alt annet.
-Selv om jeg da oppleves som lite til stede for dem jeg er sammen med. Det handler om verdier.
Skulle mannen min ringe når han vet jeg har foredrag, da tar jeg telefonen.
Det har ikke skjedd til nå. Skjer det, prioriterer jeg.

Lese flere av mine tips om kommunikasjon og tidsbruk? Velkommen innom www.facebook.com/CecilieTS.no 

 

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Ny uke, våg noe nytt

Kunsten å gjøre og å lære nye ting, som vi helt fint kan unngå? Det er hva jeg bedriver denne uken, håper det kan gi flere av dere nytteverdi.

Om veivalg, tidsbruk og selvrespekt – to og et halvt tips til en avgangselev

Dessverre møter jeg altfor mange som snakker seg selv ned – som opplever at de ikke mestrer, og som ønsker at de var både flinkere og flottere. Hvordan oppfører vi oss når vi er skuffet over oss selv? Har du sett holdningen til en som snakker seg selv ned? Vi krymper oss, bokstavelig talt. Holdning er integritet, eller mangel på integritet. Og har vi ikke tro på oss selv, hvem skal da tro på oss?

10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi

De første årene skulle jeg være så profesjonell og korrekt, alltid på tåhev for kunden. Fleksibilitet ofte er som en strikk: Den strekkes, og det er fort gjort å jobbe for mye, for lenge, for ofte. Å koble ut har vært en av de vanskeligste og viktigste tingene for å lykkes med å levere kvalitet.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Gjørmeravdetdutrorpå Tid Prioritering Selvledelse Service Ledelse Sjargong Tilstedeværelse Tidsbruk Ro Produktivitet Effektivitet Mål Presentasjonsteknikk Måloppnåelse Tips Kommunikasjon

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Følg drømmen, fremfor strømmen Link to: Følg drømmen, fremfor strømmen Følg drømmen, fremfor strømmen Link to: Vær mer av den du er Link to: Vær mer av den du er Vær mer av den du er
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN