• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Tilstedeværelse i travle tider

«Du, jeg har egentlig ikke tid nå», sa han. Denne gangen også. Jeg hørte at han var fraværende og på farten, mens han fortsatte med et «Hvis det bryter nå så er det fordi . . .»

Men hvorfor svarer du telefonen, da? Hvorfor får du meg til å føle meg i veien, når jeg ringer til deg?  Jeg sa det selvsagt ikke høyt, men oj, så mange ganger vi går i fellen og gir mennesker rundt oss akkurat den følelsen. – Følelsen av å være i veien, opplevelsen av at vi forstyrrer når vi henvender oss.

Jeg er ingen sart sjel, og jeg tåler da godt at folk ikke har tid til meg der og da. Det er fenomenet jeg er opptatt av og så gjerne vil ha bevissthet rundt: Hvordan mange av oss bedriver misforstått service ved å være konstant på, alltid tilgjengelige – og samtidig så lite tilstedeværende, i våre møter med andre mennesker.

Det var sikkert en heis eller et parkeringshus som gjorde at forbindelsen brøt. Og det var helt sikkert et forsøk på å være imøtekommende som gjorde at min bekjente svarte telefonen da jeg ringte. Men i vår iver etter å være vennlige kan vi fort oppnå motsatt resultat av det vi ønsker. Tilstedeværelsen uteblir i vårt møte med andre mennesker – rett og slett fordi vi er for travle, for tilgjengelige.

Her er noen tips for større tilstedeværelse og litt mindre tilgjengelighet i en travel hverdag:

Bruk tidsbuffer
Tidsbuffere er undervurderte, små pusterom mellom aktivitetene og avtalene dine. Sett av et kvarter i hver ende av et møte, uten at det regnes som ledig tid. Vi er så opptatt av å være fleksible og imøtekommende at vi glemmer å sette av tid til å hente oss inn igjen. Med tidsbuffer har vi kontroll på tiden, og kan prioritere å bruke den på å ta en viktig telefon, få unna en prioritert arbeidsoppgave – eller puste ut.

Må du for eksempel løpe for å rekke toget, møtet eller lunsjen du har avtalt? Da har du det for travelt, og kalenderen trenger mer luft. At vi bommer på hvor lang tid ulike transportetapper og gjøremål tar er en av de vanligste årsakene til at noen av oss konstant henger etter eget tidsskjema. Tidsbufferne sørger for at du klarer å være presis, og at du også klarer å være fullt til stede når du møter andre mennesker.
NB: Bare husk å holde tidsbufferen for deg selv. Forteller du andre om den, mister du fort den frigjorte tiden.

Etabler filteret ditt
Hvem må kunne nå deg til enhver tid? Mange av oss har noen som må kunne få fatt i oss på kort varsel. Ringer SFO eller skole tar jeg telefonen. For, da handler det om barna mine, og de går foran alt. Kanskje er du pårørende for barn, gamle foreldre eller andre som står deg nær. Bli bevisst på hvilke telefoner du svarer med en gang, og hvem som kan vente.

Det samme gjelder på jobben: Det kan være lederen din, eller noen av dem du samarbeider tettest med, som må kunne få fatt i deg. Noen personer og situasjoner må vi håndtere der og da. Alle andre kan vente.

Hvem må kunne nå deg til enhver tid?

Click To Tweet


Våg å være utilgjengelig
Det er fort gjort å handle på vane. Ifølge forskning gjør vi hele 70-90% på vane, i hverdagen vår. Så, når telefonen ringer, svarer vi ofte umiddelbart og automatisk. Utfordringen er at det er fort gjort å oppleves som fraværende, når vi svarer uten å tenke oss om. Den som ringer møter en fraværende stemme som er på autopilot. Det er kommunikasjonsmessig livsfarlig å bli for rutinert. 

Det er kommunikasjonsmessig livsfarlig å bli for rutinert.

Click To Tweet


Viktigst? Se mennesker, se mennesker, se mennesker
Uansett hvor travel du er, løft alltid blikket og se den som vil snakke med deg. Dette gjelder også i telefonsamtaler. For, om vi holder blikket på skjermen, på en annen person eller hva enn det er vi driver på med mens vi svarer? Ja, da har vi den stemmen vi selv ikke ønsker å bli møtt med. Den som gjerne sier noen vennlige ord, men som lyder totalt fraværende.

Noe av det viktigste vi har i all kommunikasjon er opplevelsen av å bli tatt på alvor. Skal vi gi andre den følelsen må vi se dem – både analogt og digitalt – når vi møtes ansikt til ansikt, og via telefon eller Skype. Er vi distraherte så merkes det. Vi er i beste fall bare delvis til stede i samtalen.
Og delvis tilstedeværelse holder ikke, for vi mennesker vil bli sett.

Undervurdert i all kommunikasjon? Opplevelsen av å bli tatt på alvor.

Click To Tweet

Takk til hver og en som har lest, og som følger meg i mitt virke – som kunde, ”kollega”, nettverk eller venn.
Besøk meg gjerne på Facebook, Twitter, bloggen eller Instagram.
Ta gjerne kontakt for en prat, eller for sparring, kurs og foredrag.
Du finner meg også her, og du kan lese flere tips i boken min, “Tid til alt”.

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Tre tips for en mer effektiv hverdag

Vi har minst like mye å gjøre som i fjor, og mange av våre arbeidsvaner er så godt innarbeidet at det er vanskelig å se hva vi kan gjøre annerledes. Her kommer tre tips til hvordan få en litt mindre stressende hverdag.

Flaks, eller hardt arbeid?

Noen mennesker når målene sine oftere enn andre. Og lettere, liker vi å tro. Sannheten er at bak flaks ligger det oftest mye hardt arbeid. De menneskene som lykkes er sjelden født inn i lykkeboblen. De har mot, og evnen til å tenke med både hodet, magen og hjertet. Mange gode idéer går tapt fordi tiden var for knapp, målet for vagt, motet for lite.

Lykken er å plumpe litt

"Du må ikke gå så langt ut, lillebror. Du kan plumpe."

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Prioritering Tidsbruk Service Presentasjonsteknikk Tilstedeværelse Ledelse Gjørmeravdetdutrorpå Måloppnåelse Tips Produktivitet Ro Mål Sjargong Selvledelse Kommunikasjon Tid Effektivitet

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Presentasjonsteknikk: Når ordene får flyte fritt Link to: Presentasjonsteknikk: Når ordene får flyte fritt Presentasjonsteknikk: Når ordene får flyte fritt Link to: Magisk eller masete juletid Link to: Magisk eller masete juletid Magisk eller masete juletid
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN