• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Møter, mail, mennesker – hvordan få tid til alt

Høsten er i full gang, og den bringer ofte med seg altfor mange mail, altfor mange møter og altfor mange mennesker som skal ha en bit av oss. For bare noen uker siden ønsket vi hverdagen varmt velkommen. Vi gledet oss over alt vi skulle utrette både på jobben og hjemme ­– og samtidig ha god tid til å nyte høstfarger og frisk luft.

Men så er vi altså her, og innser (i år også) at høsten byr på mer enn vakre høstfarger, peiskos og soppturer. Høsten byr også på de tre M`ene – mail, møter og mennesker (les: avbrytelser).
Før vi vet ordet av det går all normert arbeidstid med til å sjonglere innboksen, workshops og avbrytelser. Når de andre går fra jobb, eller når barna er i seng, da begynner vi på den egentlige planen.

Med dette mønsteret blir hverdagen fort kavete, prioriteringene våre blir dårlige og opplevelsen av mestring ligger igjen på sommerferiens vakre strand – der planene var lyse og høsten så rosenrød ut.

Opplevelsen av mestring ligger igjen på sommerferiens vakre strand.

Click To Tweet

Men, fatt mot. Her er noen tips for å takle hverdagens tre M`er:

Mail
Prioriter, prioriter, prioriter. Unngå å begynne på toppen og svare fortløpende, neste gang du åpner innboksen. Få først et raskt overblikk: Hvilke mail er viktigst? Hva ser ut til å haste mest, og samtidig ha stor verdi?
Avsender eller overskrift gir oss ofte en god indikasjon på hvilke e-poster som skal prioriteres først. Sørg for å slette alt som er irrelevant først – som reklame, og nyhetsbrev du uansett ikke leser.

Vær kort og konkret når e-post besvares. De fleste skumleser, og får ikke med seg alt det du skriver. Tenk i sms-format, råder en travel universitetspresident i Sør-California. Med 300 mailer per dag, bruker han likevel bare to timer på å håndtere innboksen.

Mail kan være fint som dokumentasjon, men gjør den likevel så kort som mulig: Plukk heller opp telefonen og ring avsenderen for å utdype, forklare eller svare på det vedkommende henvende seg for. Det er både hyggeligere og mer tidsbesparende enn en lang mail som ikke leses. Avslutt samtalen med et kort og konkret svar per mail. Slik sikrer vi dokumentasjon, uten å bruke mye tid på formuleringer og tastetrykk.

Lag korte økter hvor alle mail som krever lite tid og tankevirksomhet prioriteres. Det kan være korte svar som kun krever et ”Takk, og god helg” fra oss. Ved å redusere antall uleste mail i innboksen før vi går fra jobb, reduserer vi også følelsen av stress. Da er det lettere å avslutte arbeidsdagen, og å starte morgenen etter med de e-postene som krever mer tid og ressurser fra oss.

Foto: Renate Larsen Lorentzen

Foto: Renate Larsen Lorentzen

Møter
Nøkkelen til gode møter ligger mye i forberedelsene. Hva er målet med møtet? Hvem bør være med, og hvorfor? Hva er de viktigste sakene?
De fleste møter skjer med for mange deltakere, for mange saker og for vage mål.

Prioriter saker etter viktighet, og begrunn hvorfor de sakene er viktigst. Det samme gjelder deltakelse: Hvem skal delta på møtet, og hvorfor?
Jeg har tre stikkord for å sikre at vi velger riktige deltakere til riktige møter: Fag, ”action” (handling) eller info.

Med mindre det er et rent informasjonsmøte, bør fag eller ”action” være det som avgjør om vi skal bruke tid på et møte. Den som er innkalt, kan forvente at
1. Møtet genererer nye gjøremål (”action”) eller
2. Vedkommende er kalt inn som fagperson som skal ha rådgivende funksjon i en eller flere saker. Det kan også være fordi personen, på tvers av fagfelt, har relevant erfaring som gruppen vil ha nytte av å høre om.

Møtedeltakerne kan selvsagt forvente både action- og fagrollen i samme møte. Syretesten er at de bør oppfylle minst en av dem.

Mennesker
Mange av oss har en hverdag preget av ad hoc-situasjoner, fordi andre avbryter oss. Å være tilgjengelig kan være selve kjernen av jobben, hvor vi vil og må yte service både internt og eksternt. Men, det er en hårfin balanse, på hvor tilgjengelige vi skal være før det går ut over vår evne til å også være til stede – både i våre samtaler med andre, og i oppgaven vi skal konsentrere oss om.

Avbrytelser er en behagelig, og rett som det er også en riktig så god, grunn til å komme for sent, bryte avtaler eller rett og slett glemme å stille opp. Det er forsentkommerens største sovepute: ”Jeg ble avbrutt.”

Avbrytelser er forsentkommerens største sovepute.

Click To Tweet

Hva vil vi at de andre skal tenke om oss, når vi ikke er i rommet?
Er vi en som holder tiden, holder ord, eller en som de andre forventer at blir avbrutt og kommer for sent, nok en gang? Med det i minnet, spørs det om vi synes «jeg ble avbrutt»-unnskyldningen er så god, likevel.
Jeg foreslår at vi slutter å tenke på og oppføre oss som om avbrytelser er «noe som skjer oss», uten at vi kan påvirke situasjonen.

Jeg foreslår at vi slutter å oppføre oss som om avbrytelser er «noe som skjer oss».

Click To Tweet

Selvsagt kan vi ikke gjøre noe med signalfeil på toget, eller andre utenforliggende faktorer som gjør at vi kommer for sent. Men rene, menneskelige avbrytelser, dem kan vi takle bedre enn før: Tenk heller på situasjonen som at vi lar oss avbryte.

Da tar vi ansvar i mye større grad enn det passive «jeg ble avbrutt». Dessuten, det gir oss færre avbrytelser. For vi kan lære oss å håndtere avbrytelser bedre, eller til og med lære oss å sørge for at det blir langt færre av dem. Vi oppdrar omgivelsene våre, bevisst eller ubevisst. Når vi alltid er tilgjengelige, alltid lar oss avbryte, vil de rundt oss senke terskelen for hva de forventer fra oss.

I vår iver etter å være fleksible er det fort gjort å yte det jeg kaller misforstått service. Når vi alltid er fleksible, alltid tilgjengelige, ender vi til slutt opp med en følelse av at andre ikke respekterer tiden vår eller oss. Mens avbryterne og masekoppene, de vet jo ikke at de er avbrytere og masekopper i våre øyne. De ser ikke at vi flekker tenner i stedet for å smile, der vi åpent og fleksibelt gjør oss tilgjengelige.

Så hva kan vi gjøre, da? Hvordan kan vi få til en bedre arbeidstakt, der vi klarer å fullføre oppgavene uten å måtte gjenoppta samme aktivitet utallige ganger i løpet av dagen?

Min motgift er et vennlig ”Gir du meg litt tid? Kan du komme tilbake om et kvarter?” til den som stadig avbryter. Det er det vanskelig å si nei til, med mindre det er noe som virkelig haster.
Slik skiller vi de viktige avbrytelsene fra dem som avbryter oss unødig.

Slik skiller vi de viktige avbrytelsene fra de unødvendige.

Click To Tweet

Utfordringen er å klare å gjøre det, for vi gjør jo svært mye på vane, i hverdagen.
Å la seg til stadighet avbryte, eller hvordan vi håndterer avbrytelsene, er jo også en (u)vane.

(Deler av teksten er hentet fra min bok, ”Tid til alt”. Den kan du kjøpe her.)

Takk til hver og en som følger meg. Som kunde, ”kollega”, nettverk eller venn.
Besøk meg gjerne på Facebook, Twitter eller Instagram.

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Om papp og porselen

Synes du dem rundt deg får til ting så mye bedre enn deg? Hvorfor velger vi å være flokkdyr, gjøre ting slik andre gjør det? Selvsagt skal vi lære av hverandre. Se på de beste, la oss inspirere. Men vi må gjøre det på vår egen måte. Med vår erfaring, kompetanse og personlighet.

Hvordan fenge i sosiale medier? Være genuin.

Hvordan får du folk til å følge deg eller bedriften din? Hva gjør førsteinntrykket? Hvordan holde på oppmerksomheten i sosiale medier? Det er vanskelig å gå fra en god lytter – også i sosiale medier Alt for mange av oss kaller oss lyttende, når vi er passive tilskuere. Å lytte, også i sosiale medier, handler om å bry seg om de andre. En aktiv lytter nikker, anerkjenner, sjekker ut om har forstått ved å stille spørsmål, justerer seg. Resten er passive tilskuere, tittere.

SoMe – se meg.

Så. Nå har jeg også blogg. Nå, når ekspertene mener det nesten er ut, kommer jeg på banen. Litt av en tidsbruk. Motivasjonen? -Jeg ønsker å gi nettverket mitt det lille ekstra.

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Tid Kommunikasjon Ledelse Gjørmeravdetdutrorpå Prioritering Måloppnåelse Service Produktivitet Tidsbruk Tips Presentasjonsteknikk Effektivitet Sjargong Selvledelse Ro Mål Tilstedeværelse

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Å lede seg selv: Vær mild, målrettet og modig Link to: Å lede seg selv: Vær mild, målrettet og modig Å lede seg selv: Vær mild, målrettet og modig Link to: Foto 03 Link to: Foto 03 Foto 03
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN