• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Sosiale medier og kommunikasjon: Back to basic

 

 Analog kommunikasjon, digital hverdag: Back to basic
Denne uken fikk jeg æren av å være innleder på årsmøtet hos Kommunikasjonsforeningen i Rogaland. Tema? Analog kommunikasjon i en digital hverdag: Back to basic. Denne bloggposten forteller litt om bakgrunnen for en slik tittel og et slikt foredrag, og er ment som en aldri så liten vekker. Foredraget derimot, er ikke med her.

Forenkle
Jeg mente (atter) i en tweet forleden, at vi har for stor grad av mystifisering rundt det nye faget sosiale medier. Selvsagt har vi behov for forskning og for ny teori, nye begreper. Fordi vi stadig møter nye utfordringer i vår nye kommunikasjonsform. Og likevel.

Jeg vil slå et analogt slag for forenklingens kvaliteter: Sosiale medier er kommunikasjon.

Senke skuldrene, komplisere sosiale medier mindre. Se for deg hvordan du kommuniserer når du blir hørt og sett IRL. Hva er det du gjør bra? Hva trives du med? En god kommunikatør er en troverdig kommunikatør, være seg analogt eller digitalt, privat eller på vegne av sin bedrift. Les gjerne mine Techvett-tips, for bedre personlig kommunikasjon i en skjermfylt hverdag.

Hvem snakker godt i digital flate?
En av dem som evner å formidle med en troverdig og analog stemme er politimester Rygh Pedersen, @ryghpedersen på Twitter. Hun snakker med integritet, troverdighet. Fordi hun er politimester? Joda. Men det er stemmen som kommer frem, som gjør henne interessant som person, langt utover jus`ens grenser.
Et annet eksempel er Heidi Norby Lunde, kjent som @Vampus: Hun tar tøffe debatter og løs sjargong i fin duett, alt etter hvilken dialog du møter henne i. -Akkurat slik de fleste av oss gjør IRL, men få får til digitalt.

Den personen jeg brukte som godt eksempel i foredraget mitt i Stavanger, var Hans-Petter N.-Hansen (@hpnhansen): Fordi han har en genuin stemme. Hva jeg sa? Blant annet at jeg er ikke alltid enig med deg, Hans-Petter, og jeg synes du kan være litt vel kommersiell. Men Hans-Petter er genuin, og hans entusiastiske, kommersielle stil virker. Også på meg: Den er troverdig.

For å lese om tvitrende ledere med en naturlig stemme, anbefaler jeg Ledere på Twitter  av Ståle Lindblad (@slindbla). Han presenterer et bredt knippe tvitrende ledere, og begrunner hva som gir dem en troverdig stemme.

Bruk det du har lært om faget
Jeg forstår ikke at det lages så enormt mye ny teori om selve kommunikasjonen i sosiale medier. Være høflig, hyggelig, direkte. Og er du markedsfører, PR-rådgiver eller på annet vis jobber med kommunikasjon til daglig: Bruk det du har lært om faget. Speile andre, treff dem du snakker eller skriver med der de er, vær tydelig. Høste erfaring. Det er for tidlig å konkludere med bastante teorier. Mener jeg. Dessuten: Analoge mekanismer gjelder også digitalt: Der sitter mennesker bak maskinene.

Kim Garst er kanskje ikke min stil, min type, min sjargong. Men hun lykkes, og hun gjør hva hun sier. Denne bloggposten handler om å få gehør ved å være genuin, og her er hun et godt eksempel. Med et godt budskap. Slike folk følger jeg, og beundrer jeg – ulikheter til tross.

 

Jeg har skrevet om Sosiale medier og heisflørt, som handler om en klassiske “The elevator pitch” sett fra sosial medier: Et eksempel på at analog tankegang er overførbar til den digitale hverdagen.

Når være hvor?
Hva jeg savner i Norge, i massen av teori om bruken av sosiale medier:  Enda mer fokus på formen, distribusjonen, segmenteringen: Når kommuniserer vi, nå som ”alle er på” alltid? Hvordan når vi dem vi vil nå? Og med hvilken sjargong? Hvor rask må svartiden være? Hvor mange nettverk kan vi, klarer vi, bør vi, delta i? Mange artikler er skrevet, men jeg finner lite tilpasset det norske markedet.

Om du kjenner til gode tips og artikler om temaet, legg dem gjerne inn i kommentarfeltet.

Thomas Moen har skrevet en god, enkel sak: Når er det smartest å poste på sosiale medier? Jeg har litt på hjertet om postefrekvens, så det må nok bli en bloggpost om det også. Etterhvert.

 

Twitter, tirsdager i to-tiden?

Sosiale medier: Som stampub`en.

På Twitter, Facebook, Path, Google+…: Der skjer et markant skifte av sjargong, avhengig av ukedag og tid på døgnet. Som en stampub i en mellomstor europeisk by: Om vi henger litt rundt og følger med, ser vi fort at der er et slikt stampub-mønster på den norske og nordiske sosiale medier-arenaen. Ulike samtaler, grupperinger og sjargong til ulike tider på døgnet, i ulike miljøer.

Forutsigbart
Jeg har eksperimentert. Det inkluderer rosatvitring (!), feilfacing, sleivsparking, småkjekling, IRL`ing* og overtvitring. Hva jeg lærte? At vi langt på vei kan forutse reaksjonen vi får i sosiale medier: Fordi vi er mennesker, og reagerer likt på sjargong og stemmeleie – uavhengig av om det er IRL eller via vegg og vev.

Hva jeg har gjort feil, alle de gangene jeg uforvarende har bommet? Formen. Timingen. –Og ved noen anledninger har jeg ikke visst godt nok hvem jeg ”snakket” med. Innholdet, derimot, har sjelden satt meg i trøbbel. Enda.

Digitale jungelord
-Om innholdet er av en slik art at jeg kan si det over bordet til flere personer, kan jeg også stå for det på www.
-Det er vanskelig å gå fra en god lytter. Digitalt, som analogt.

 

* IRL`ing: Når en avtaler møte med en person en kun har møtt via sosiale medier. Jeg har også #Twirls: Mennesker jeg kjenner IRL**, fordi jeg har møtt dem på Twitter.

** IRL: In real life, altså å ha møttes analogt. Vel. Sosiale medier er helt virkelig. Kanskje skulle vi kommunisere deretter?

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Ny høst? Ta deg tid.

Høsten. Den vakre høsten. Frem med ullgenseren, og håpet om solfylte dager, skarp, klar luft. Turer, termos og tøfler. Høsten er for mange en ny start. Det er tampen av året, vår siste sjanse til å redde det: Alt vi lovet oss selv at vi skulle være og gjøre da 2012 var nytt og skinnende blankt. Skape oss en ny hverdag. Høsten er mitt nyttår.

SoMe – se meg.

Så. Nå har jeg også blogg. Nå, når ekspertene mener det nesten er ut, kommer jeg på banen. Litt av en tidsbruk. Motivasjonen? -Jeg ønsker å gi nettverket mitt det lille ekstra.

Feedback: Vær takknemlig. Og stå fjellstøtt.

Noen ganger har vi lyst eller behov for å gi tilbakemelding til omgivelsene våre. –Som leder, venn, partner, eller bare som medmenneske. Jeg har tidligere skrevet om ulike former for feedback i "Janteloven, du har tapt". Men jeg har mer på hjertet om hvordan vi bedre kan både gi og motta feedback. Det er ofte enkelt, når det er ros og positiv omtale som kommer. Den tilbakemeldingen som virkelig biter seg fast, er den såkalt ”konstruktive tilbakemeldingen”. Kritikken. Hva vi kan og bør gjøre annerledes, og bedre.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Ledelse Prioritering Gjørmeravdetdutrorpå Kommunikasjon Tilstedeværelse Sjargong Mål Måloppnåelse Tid Effektivitet Tips Service Ro Tidsbruk Selvledelse Presentasjonsteknikk Produktivitet

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Tidsbruk 2012: Kave mindre. Gi litt blaffen? (Del 2) Link to: Tidsbruk 2012: Kave mindre. Gi litt blaffen? (Del 2) Tidsbruk 2012: Kave mindre. Gi litt blaffen? (Del 2) Link to: Janteloven, du har tapt. Link to: Janteloven, du har tapt. Janteloven, du har tapt.
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN