• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Travel og utydelig? Tips for effektiv kommunikasjon.

 

Svært mange jeg møter føler seg for travle, og de vil ha hjelp til å få mer tid.
Mer tid til å snakke med sine ansatte, sine kunder og sine kolleger. Og sine aller nærmeste.

Da svarer jeg at mer tid får du ikke, men du kan gi deg selv bedre tid:
Best mulig kvalitet over den tiden du har, om det er på jobben, på skolen eller i privatlivet.
Travelhet påvirker vår evne til å kommunisere riktig og tydelig.
Og motsatt: Vår måte å kommunisere med oss selv og omgivelsene våre på kan gjøre at vi føler oss travlere enn vi faktisk er.
Her får du noen praktiske og gjennomførbare råd som passer for de fleste, om du er fagleder, leder med personalansvar eller på vei mot større ansvar. Velg deg de tipsene du selv tror kan fungere for deg og din hverdag.


Noen mennesker bare
har det
De er effektive, tydelige, lette å forstå. Ukompliserte. De holder ord, og de holder tiden. Vi vet hvor vi har dem, og stoler på at det de sier stemmer med hva de gjør. Det er samsvar mellom ord og handling.
Hva er det disse menneskene gjør, som vi kan lære av? Hva får oss til å lytte litt ekstra, når de snakker?
De kommuniserer effektivt, tydelig, troverdig.

Her får du noen tips til hvordan du kan spare egen og andres tid, og samtidig øke din gjennomslagskraft ved å være tydeligere.
Litt motivasjon på veien: Å endre språklige vaner, som disse tipsene, tar bare noen få uker.
Det forutsetter selvsagt at vi trener hver dag, og har et klart mål om hvilke ord og uvaner som skal bort.
Husk å tidfeste målet. To til fire uker frem i tid er realistisk.

 

En 7-årings ord på stresset kommunikasjon:

En 7-årings ord på stresset kommunikasjon: “Jeg fortalte deg noe. Du svarte meg ikke. Jeg spurte deg om noe. Du sa ingenting.”

 

1. Bestem deg

For å være tydelige med andre, må vi først være tydelige med oss selv.
Hva er prioriteringene dine? Hva vil du oppnå med din kommunikasjon? Det kan være i et møte på jobben, over et kafébord, eller når du nøler med å lage en avtale for neste helg. Mange av oss føler oss ofte verbalt overrumplet.
Vi svarer ja til både venninnekvelder og deadliner, og angrer på valgene våre etterpå.
Ofte ender det med at vi melder avbud i siste liten, eller er halvhjertet til stede mens vi angrer på prioriteringen vår.
Bruk din erfaring i større grad når du kommuniserer. Spesielt viktig er dette når noe eller noen stjeler energi.
Øv inn mantraer, våg å si nei. Flere av de neste tipsene viser deg hvordan.
 

2. Tenk og snakk i nåtid

Hvem kjenner du som er tydelig, enkel å forholde seg til, direkte i sin kommunikasjon?
Sannsynligheten er stor for at det er en person som snakker i presens, altså i nåtid.

Det viser seg at mennesker som tenker og snakker i nåtid raskere når sine mål enn dem som bruker futurum:
Dem som stadig sier “skal” og “vil”. Futurum gir i tankene våre rom for tvil:
Vi tar forbehold.
Både for den som tenker eller uttrykker noe i fremtids form, og for den som mottar budskapet.

Hjernen tar en omvei, ser en fleksibilitet i utsagnet. Vi omtaler flytider og andre rutetider i presens: «Flyet går klokken …», fordi det er en etablert sannhet, en faktaopplysning – på tross av at vi vet det kan bli forsinkelser og kanselleringer. Når vi sier «ja, det fikser jeg», er det en større sannsynlighet for at det skjer, enn et «ja, det skal jeg gjøre».


3. Unngå ja, men …

Har du noen gang hørt et «Ja, men …» som blir et ja? Når vi hører vår kollega svare med Ja, men…, kobler vi ut. Vi lytter ikke ferdig, for vi vet jo at konklusjonen er et nei. Danskene har skjønt det. Der får man en blid stemme, som sier «Ja, men det skal vi da fikse». Snakker vi med en nordmann, betyr «Ja, men …» svært ofte det samme som et nei. Ved å unngå uttrykket får du kunder og kollegaer til å lytte mer til hva du har å si. Dersom du har behov for å svare ja, selv når konklusjonen er nei; bruk «Ja, og».
Da oppnår du lettere gehør, får større integritet, og kan kort forklare ditt nei/avslag.


4. Lær å si nei

«Nei» er en god nyhet, i motsetning til det utbredte «Ja, men …». «Nei» frigir tid og mental kapasitet. Både for deg og for den du sier nei til. Det er konkret, og lett å forholde seg til.

Når du sier nei: 
Ha en god tone og hyggelig mimikk.
Begrunn svaret ditt, kort og konkret. Unngå å utbrodere, da mister du troverdighet.
Spesielt vi kvinner har en lei tendens til å forklare istykker troverdigheten vår. Tilby et alternativ.

Når du sier nei:
Anbefal en annen kollega, et annet firma eller et annet tidspunkt.
Når du takker nei til invitasjon eller til å hjelpe en medarbeider eller en venn, foreslå et annet møtetidspunkt, invitere tilbake eller foreslå noen som er mer relevante for å hjelpe med aktuelle utfordringen.
Dette fungerer like godt i private settinger som på jobbarenaen.


5. Unngå fluktargumentasjon

Vi skylder ofte på omstendighetene rundt oss.
Kollegaen som ikke har levert etter avtale. Bussen som kom for sent. Været som forhindret oss.
Kanskje skylder vi på omstendighetene med rette, når vi forteller hvorfor vi ikke klarte å holde en avtale.
Men det vet ikke mottakeren, vår samtalepartner. Dropp den delen av forklaringen hvor du må gi omstendighetene skylden.
Ta din del av ansvaret, og si minst mulig om resten. Slik vokser tillit til ditt budskap fra dem du vanligvis kommuniserer med.

 

6. Fjern fyllordene

For mange fyllord gir et grumsete budskap. Ta bort ord som “kanskje, prøve, muligens, tror, skal se, liksom, i forhold til”.
Det gjør deg mer troverdig, tydeligere i både handling og ord. Unngå å være den lederen eller vennen som alltid tar forbehold,
den som fyller stillheten og naturlige pauser med støyende ord uten mening.

 

Følge meg for flere tips og meninger om tidsbruk og kommunikasjon?
Velkommen innom min www.facebook.com/CecilieTS.no
På Instagram får du hverdagene mine: @cecilietsno
Twitter? @CecilieTS

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Om papp og porselen

Synes du dem rundt deg får til ting så mye bedre enn deg? Hvorfor velger vi å være flokkdyr, gjøre ting slik andre gjør det? Selvsagt skal vi lære av hverandre. Se på de beste, la oss inspirere. Men vi må gjøre det på vår egen måte. Med vår erfaring, kompetanse og personlighet.

Fort gjort å bli julestri

Så er vi i gang igjen: Advent er her. Den deilige førjulstiden med julekuler, skinnende sølv, lykter og lys; fy søren, så fint vi har det, så gode vi er til å la­ge små stilleben av førjulsko­sen. Et underlig fenomen blir mer vanlig for hvert digitale år: Inngangspartiene våre er plutselig gjort om til de rene fotoshoot-arenaene, både ute på trappa med lykter og lys, og innenfor døren.

Tidsbruk 2012: Kave mindre. Gi litt blaffen? (Del 2)

Godt nyttår! Jeg var overveldet sist uke, over responsen bloggposten min fikk. For de store bloggerne er et par tusen unike lesere for ingenting å regne. For meg, nybloggeren? Enormt. Fingeren i jorda: Responsen har nok ikke så mye med meg å gjøre, selv om det hadde vært stas. Det er temaet og timingen som treffer: Nesten alle jeg møter gjennom mine foredrag, kurs, på reiser og i hverdagslivet ønsker seg mer av én ting: Tid. Et årsskifte er perfekt for omprioritering.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Mål Sjargong Selvledelse Ledelse Måloppnåelse Kommunikasjon Prioritering Presentasjonsteknikk Tilstedeværelse Ro Tips Tid Produktivitet Service Gjørmeravdetdutrorpå Effektivitet Tidsbruk

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: Hva driver deg? Link to: Hva driver deg? Hva driver deg? Link to: 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi Link to: 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN