• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

5 tips for god kommunikasjon uten speil

 

Har du, uforvarende, passert noen som speiler seg? -Som gir seg selv det lille knikset i speilet: Glimtet i øyet, en sjekk av frisyren. Så kommer vi forbi, slår blikket fort ned. Vi har sett dem i et privat øyeblikk. Dét øyeblikket har vi hver dag, 97% av oss.

Så til utfordringen: Hvordan ser vi ut, uten speilet? Hvordan ser vi ut, når vi ikke flørter med eget blikk? Når vi stirrer inn i dataskjermen, når vi lytter fraværende til en kollega, når vi får et spørsmål vi ikke har svar på?

Kort sagt: Hvordan ser vi ut, i møtet med andre mennesker? Hva kommuniserer vi?

Vi liker ikke svaret.
De fleste av oss mister all positiv mimikk når vi tenker oss om: Når vi er konsentrerte eller lyttende ser vi gjerne ganske så morske ut. Som for eksempel når vi får et kritisk spørsmål: Kanskje liker vi å bli utfordret, og vi liker spørsmålet. Likevel tar vi (oftest helt ubevisst) et skritt tilbake, fordi vi tenker tilbake i tid.
Hva ser det ut som for den som stiller spørsmålet, og for de andre som måtte være tilstede? Joda, det ser ut som om vi vegrer oss. Vil ikke ha spørsmålet. Vi rynker pannen, tenker.

Og går bakover.
Innvendig er vi kanskje den vi så i speilbildet; den åpne, positive glade personen.
Bare i toppkonsentrert modus, akkurat nå.

Slik mistet jeg en av mine beste medarbeidere. Når hun la frem sine forslag, lyttet jeg intenst. Jeg visste at hennes forslag var verdt å lytte til. De var både gjennomførbare og lønnsomme. Så jeg krøllet pannen, grublet – og lyttet.

Hva hun så?
Jo, hun så min reaksjon når hun kom med sine forslag i våre mandagsmøter. Og hun så min reaksjon når jeg lyttet til kollegaenes forslag. Hva gjorde jeg annerledes, hvordan forskjellsbehandlet jeg? Når de andre kom med forslag var jeg ofte en nikkende lytter med positiv mimikk. Med øyenkontakt, og med positive ord om at det var så fint at de kom med forslag. Som sannsynligvis ikke ville bli gjennomført.

Hvilke forslag ble gjennomført?
Hvem fikk gjennomslag? Selvsagt var det henne – den beste medarbeideren. Jeg mistet henne, på tross av oppklaring og dokumentasjon. Hun hadde i over ett år mistolket mine signaler. Jeg hadde i over ett år kommunisert på egne premisser, uten tanke for hvordan hun oppfattet min handlingsorienterte feedback.

Det er mitt ansvar å sørge for at jeg gjør meg forstått, at budskapet når frem. Kommunikasjon er det den andre forstår. Det ble mitt nye mantra etter dette.

 

Depositphotos_3551844_XS

 

Her er noen tips for å nå frem med din kommunikasjon:

1. Være bevisst

De fleste av oss går gjennom dagene og ukene uten å vite hvordan vi virker på  andre. Som jeg gjorde,
da jeg selv mente jeg hadde en positiv kommunikasjon med min ulykkelige kollega.
Hvordan ser andre deg? Hvordan blir du oppfattet?
Be om feedback fra dem du stoler på at gir et ærlig svar.

2. Åpent ansikt
Holdning vises i mimikken. Når vi er usikre, konsentrerte, tankefulle fremstår de fleste av oss som negative.
Vi har et ansikt vi aldri ville gi oss selv i speilet.
En av de største kilder til misforståelser er nettopp mimikken. Fordi den er det første vi ser, og fordi den bestemmer mer enn ansiktsutrykket:

3. Sette stemningen med stemmen
Mimikken påvirker stemmen vår, og motsatt. Om du forsøker å gå ned i stemmeleie mens du smiler, er det vanskelig. På samme måte vil det være vanskelig å ha en positiv, åpen og imøtekommende stemme dersom mimikken er negativ og munnen peker nedover.
Derfor er mitt neste råd å senke skuldrene:

4. Senke skuldrene
Dersom vi er stresset eller nervøse, går skuldrene opp. Da går stemmen  opp også, i negativ forstand: Vi kvinner har en lei tendens til å få en skingrende, altfor lys stemme, dersom vi hever skuldrene. Og motsatt: Har vi allerede gått ut en oktav for høyt fordi vi er oppstemte, nervøse. –Ja, da blir skuldrene høye og mimikken anspent.

Til slutt. Hva du kommuniserer kan understrekes med hvordan bruke blikket:

5. Bruke blikket
Den tradisjonelle definisjonen på et øyeblikk er visstnok 3 sekunder. Og ja.
Holder du blikket mitt i mer en tre sekunder er det (for) mye. Selvsagt avhenger det av setting.
Men er vi på jobb, på butikken, på foreldremøte eller på trening – vi liker å bli sett uten å bli stirret på.

Den største utfordringen vi har i hverdagen er hvordan fordele blikket vårt:
Når vi er i møter, til lunsj eller holder et foredrag.

Blikkbruk, og de andre punktene jeg har nevnt, er en kunst som enkelt kan foredles. Det gjelder bare å vite hvordan vi oppfattes, og å bruke den kunnskapen. Kommunikasjonskunnskap kan hjelpe med å fremheve våre beste sider, om vi er åpne for å vite hvordan vi virker på andre.

Jeg har tidligere skrevet om det viktige førsteinntrykket, i Sosiale medier og heisflørt (CTS Setting).
Les mer om vår egen kommunikasjon i Dealing With Difficult People – It`s About You (HBR)
og om hvor viktig sosial intelligens er i The Must-Have  Leadership Skill (HBR).

Flere artikler er på trappene, hvor jeg tar for meg de ulike personlige kommunikasjonsverktøyene våre.
Kom gjerne med innspill til hva jeg bør skrive om. For flere innlegg fra egen eller andres erfaringsbank, følg med på www.facebook.com/CecilieTS.no.

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Tre tips for en mer effektiv hverdag

Vi har minst like mye å gjøre som i fjor, og mange av våre arbeidsvaner er så godt innarbeidet at det er vanskelig å se hva vi kan gjøre annerledes. Her kommer tre tips til hvordan få en litt mindre stressende hverdag.

Flaks, eller hardt arbeid?

Noen mennesker når målene sine oftere enn andre. Og lettere, liker vi å tro. Sannheten er at bak flaks ligger det oftest mye hardt arbeid. De menneskene som lykkes er sjelden født inn i lykkeboblen. De har mot, og evnen til å tenke med både hodet, magen og hjertet. Mange gode idéer går tapt fordi tiden var for knapp, målet for vagt, motet for lite.

Vinterbading

«Vinterbading» er boken som kommer rett fra hjertet – helt uten strategiske baktanker. Denne boken måtte jeg bare skrive, selv om jeg visste at det sannsynligvis ville være mer "fornuftig" å bruke tiden på et mer jobbrelatert tema.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Kommunikasjon Tilstedeværelse Presentasjonsteknikk Prioritering Sjargong Effektivitet Tidsbruk Tips Selvledelse Produktivitet Ro Måloppnåelse Ledelse Mål Gjørmeravdetdutrorpå Tid Service

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: SoMe – se meg. Link to: SoMe – se meg. SoMe – se meg. Link to: Få større gjennomslag med din kommunikasjon? Bruke færre fyllord. Link to: Få større gjennomslag med din kommunikasjon? Bruke færre fyllord. Få større gjennomslag med din kommunikasjon? Bruke færre fyllord.
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN