• Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
Tlf.: +47 90 13 09 65 | Epost: cecilie@ceciliets.no
  • Shopping Cart Shopping Cart
    0Shopping Cart
CecilieTS
  • Om CecilieTS
  • Foredrag
    • Om foredragene
    • Dette sier oppdragsgiverne
  • Fagblogg
  • Inspirasjon
  • Kurs og rådgivning
  • Nettbutikk.
    • BOKEN: VINTERBADING
    • Boken: Tid til alt
    • #tidskoppen
  • Presse
  • Kontakt
  • Click to open the search input field Click to open the search input field Søk
  • Menu Menu

Den viktigste personen i rommet er ikke deg

Høsten seiler inn, hverdagen er på vei. Nå vil vi ha hverdagen tilbake, slik vi hvert år på denne tiden gleder oss til faste rutiner. Så kommer vi noen uker inn i høsten – tidspress og høyt tempo, i år igjen. Og mange møter. Altfor mange møter.

Nær halvparten av arbeidstiden vår går med til møtevirksomhet, for mange er det enda mer.

Avbrytelser og e-post er to av våre største tidstyver på jobben. Den tredje? Møtene.
Møter som oppleves som bortkastede, møter hvor innhold ikke stemmer med agenda, og ikke minst møter som drar ut, går over tiden.

Her kommer noen tips for hvordan du kan få til færre, kortere og mer relevante møter. Tipsene er noen av dem jeg gir når jeg holder kurs i møte- og workshopledelse, men du trenger ikke være møteleder for å ta dem i bruk.


I forkant

Nøkkelen til et godt møte ligger mye i forberedelsene: Hva er målet med møtet? Hvem bør være med, og hvorfor?
Hva er de viktigste sakene? De fleste møter skjer med for mange deltakere, for mange saker, og for vage mål.

Slike mentale forberedelser er vel så viktig som selve møtet, og trenger ikke ta mange minuttene.


Prioritere: Hva, og hvorfor?

Prioritere saker etter viktighet: Hva må dere rekke, og hvorfor? Hva kan vente? Jeg anbefaler at faste møter har fire, maksimum fem, faste punkter på agenda.

Møter navngis ofte etter funksjon eller tidspunkt: Ledermøte, driftsmøte, mandagsmøte etc. Men mange glemmer møtets funksjon og formål når de kaller inn, eller velger å akseptere en møteforespørsel.

Tre stikkord for å velge riktige deltakere til riktige møter: Fag, action eller info.

Click To Tweet

Hvem skal delta?

Om du er møteleder eller deltaker: Husk å spørre deg selv hvorfor du skal delta, eller hvorfor du kaller inn akkurat de personene.

Jeg har tre stikkord for å velge riktige deltakere til riktige møter: Fag, action eller info.

Med mindre det er et rent informasjonsmøte, bør fag eller action være det som avgjør hvem som skal delta. Det vil si at en vedkommende kan forvente at møtet genererer nye gjøremål (action) etter møtet, med mindre vedkommende er kalt inn som fagperson som skal ha rådgivende funksjon i en eller flere saker.

Dette er en god øvelse for å redusere antall deltakere, slik at møtet blir effektiv og fornuftig tidsbruk for alle involverte. Enkelte er redde for å ekskludere kolleger, men da er det bare å minne om at møtet vil genere mer på ”to-do” listen. De fleste er da takknemlige for å ikke bli innkalt, om tema ikke berører deres arbeidsdag og gjøremål direkte.

 

bilde (21) kopi

Møtebordet i mine kurslokaler, CecilieTS as.


Selve møtet

Start alltid med formål og varighet.

Sørg for at et hvert møte starter med uttalt formål, og når møtet skal være ferdig. De fleste møteledere går rett på sak, og unnlater å si det innlysende. Alle har jo fått tidspunkt i forkant. Effekten av å minne om varighet, målet med møtet og prioriterte saker er vesentlig. Det forplikter deltakerne mye mer.

Selv starter jeg ethvert møte, også digitale møter, med en slik avklaring Også når jeg er leverandør hos en ny, potensiell kunde spør jeg:
”Har vi fortsatt tid frem til klokken 11, som avtalt? Hva er det viktigste du/dere ønsker å få ut av dette møtet?”

Kommunikasjon og tidsbruk preges og spisses basert på hva som blir sagt fra starten av, og møtet preges av større fremdrift og mer konkrete konklusjoner.

Den viktigste personen i rommet er ikke deg. Det er den som lytter til deg.

Click To Tweet


Lytte mer

Den viktigste personen i rommet er ikke deg. Det er den som lytter til deg.

De fleste gjentar ofte sitt budskap igjen og igjen, i et møte. Når vi brenner for noe, vil vi så gjerne overbevise. Vi oppnår det motsatte, når vi svarer hvert motargument med gjentakelse.

Mitt tips er å lytte mer. Igjen: Det ligger i forberedelsene. Bestem deg på forhånd at du skal slippe til 2-3 andre møtedeltakere før du atter tar ordet. Da viser du de andre respekt, og de vil lettere lytte til deg når du er en aktiv lytter. Dersom du har mandat til å vedta noe de andre er uenige i, vil de sannsynligvis ta det lettere dersom du i det minste har lyttet til dem, hørt deres argumenter før endelig konklusjon.

Det tar fra 18-25 minutter fra vi begynner på en type aktivitet, til hjernen vår får lyst til å gjøre noe helt annet. Dette gjelder også i møter, digitalt og analogt. Tankene begynner å vandre, og vi klarer ikke henge med i presentasjonen eller diskusjonen. Hold presentasjonene dine så korte og konkrete som mulig.
En diskusjon som drar ut, bør parkeres en stund mens dere går videre til neste sak på listen.


Bruk siste ords teknikk

Siste ords teknikk er en super lytteteknikk. Med denne teknikken oppnås bedre gjensidig dialog, og sjansene for misforståelser reduseres drastisk.

Teknikken er enkel, selv om den oppleves som litt unaturlig å ta i bruk i starten for noen: Det handler om å gjenta den andre personens siste ord eller uttrykk. Vedkommende vil da nesten alltid komme med utdype eller eksemplifisere hva han/hun mener. Slik unngås misforståelser.

Teknikken er også godt egnet for å moderere en usaklig møtedeltaker. Når en person oppleves som bastant, eller bruker ord som ”alltid og aldri” reduserer ofte vedkommende sin påstand når du gjentar utsagnet:
”Dette møtet går alltid over tiden.”

”Går dette møtet alltid over tiden?”

Husk bare på mild stemmebruk og mimikk når du bruker siste ords teknikk i en slik sammenheng.
Er tonen hard, vil teknikken forsterke den negative tonen i stedet for å få møtedeltakeren til å moderere seg.

Er det stor variasjon rundt kompetanse og erfaring hos møtedeltakerne, vil siste ords teknikk være ekstra effektiv for å sikre
riktig og god kommunikasjonsflyt.


Digitale møter

Du kan med hell også bruke siste ords teknikk i digitale møter.

Da ser vi ofte ikke alle deltakerne i rommet, ansiktsuttrykk, kroppsspråk og stemmebruk virker ikke så sterkt inn som når vi møtes ansikt til ansikt.
Mennesker vil bli sett, og når en annen person bruker vårt vokabular opplever vi at vi blir ”sett”. Vi liker å kjenne oss igjen, oppleve at vi har noen felles referanserammer. Da lytter vi mer aktivt.

Pass på at du snakker tydeligere enn ellers, i digitale treff. Det er vanskeligere å holde konsentrasjonen oppe når vi møtes digitalt. Et effektivt tips er å ta snakkepauser i talestrømmen. Når du har presentert noe og konkludert, la budskapet synke inn hos deltakerne med 3-4 sekunders stillhet.

Det vekker oppmerksomhet, og det gir rom for spørsmål og kommentarer. Lange monologer bør unngås, da det fort oppleves som monotont. Gode digitale møter har aktive møtedeltakere.

Mennesker vil bli sett, og det er fort gjort å glemme å gi andre oppmerksomhet.

Click To Tweet


Til slutt:

Mennesker vil bli sett, og det er fort gjort å glemme å gi andre oppmerksomhet.
Den viktigste personen i rommet er ikke deg. Det er den som tar seg tid til å se deg, lytte til deg.

(Denne artikkelen ble først publisert på Hegnar.no, 15. august 2014.)

Takk til hver og en som følger meg – som kunde, “kollega”, nettverk eller venn.
Besøk meg gjerne på Facebook, Twitter eller Instagram.

 

Foto: Anne Elisabeth Næss

 

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Cecilie Thunem-Saanum

Del dette innlegget
  • Del med Facebook
  • Del med X
  • Share on WhatsApp
  • Del med LinkedIn
  • Del med epost

Du vil også kanskje like:

Hvorfor kommer noen alltid for sent ?

Så skjer det igjen. Du har en lunsjavtale med en venn, og gleder deg til en halvtimes pause med ham. Det er travelt på jobben, men denne tiden unner du deg, fordi du tenker at det gir påfyll og energi.

Få større gjennomslag med din kommunikasjon? Bruke færre fyllord.

Noen mennesker er så tydelige i sin tale. Lette å forholde seg til, ukompliserte. Man vet hvor man har dem, og stoler på at det de sier stemmer med hva de gjør. Samsvar mellom ord og handling. Selv enkelte skravlekopper fremstår med en tydelighet som gir troverdighet. Hva har de til felles, disse menneskene? Integritet. De får gjennomslag for sine forslag, blir hørt og blir lyttet til.

Hva er det med vinterbading? Noen tips.

Å senke seg ned i kaldest mulig vann, uansett vær, er blitt normalen for meg. Hva er det med vinterbading? Her er noen tips.

Følg meg på Instagram

[elfsight_instagram_feed id=”1″]

CecilieTS på Facebook

Generelle betingelser

TEMA

Sjargong Effektivitet Produktivitet Selvledelse Prioritering Ledelse Måloppnåelse Mål Kommunikasjon Tidsbruk Tips Presentasjonsteknikk Tilstedeværelse Ro Gjørmeravdetdutrorpå Tid Service

SISTE INNLEGG

  • Nyttårsforsetter? Gjør dem om til mål – er mitt tips3. januar 2024 - 17:33
  • (Foto: Tobias Jacobsen/Jacobsen Media)
    Tre tips: Mer effektiv med færre timer på jobb24. mai 2023 - 11:58
  • Kommunikasjon: Hvor tilgjengelig vil du være?23. mars 2022 - 11:12
  • Tidsbruk: Ubalanse er den nye balansen14. mars 2022 - 18:20
  • Hjemmekontor: Hvordan sjonglere jobb og fritid6. januar 2022 - 18:32

Her kan du kjøpe #Tidskoppen

kopp

Boken "Tid til alt"

bok
@Copyright 2020 - CecilieTS as –
Laget av Sommerfuglen Media
  • Link to X
  • Link to Facebook
  • Link to LinkedIn
  • Link to Instagram
  • Link to Mail
  • Personvern
  • Salgsvilkår
Link to: 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi Link to: 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi 10 år – Genuin danker fortsatt ut strategi Link to: Mental kondis i syke tider Link to: Mental kondis i syke tider Mental kondis i syke tider
Scroll to top Scroll to top Scroll to top
CecilieTS benytter cookies for å forbedre innholdet på websidene. Du samtykker til dette ved å lese videre. Akseptèr
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid slått på
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
LAGRE OG GODKJENN